Volkswagen svolá v EU zhruba 8,5 milionu naftových aut
Německý automobilový koncern Volkswagen oznámil, že svolá do servisů v Evropské unii zhruba 8,5 milionu vozidel, kterých se týká emisní skandál firmy. Akce má začít v lednu 2016, uvedla automobilka v dnešním sdělení. V Česku by se podle nedávno uváděných údajů mohlo svolání týkat kolem 148 000 aut.
Německé úřady podle dřívějšího dnešního oznámení automobilce nařídily svolat v Německu k povinné opravě 2,4 milionu vozů s naftovým motorem.
Volkswagen původně chtěl, aby byla kontrola a oprava pro majitele vozů dobrovolná. To ale odmítl německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem, který nově nařídil povinnou opravu všech vozů.
V EU musí do servisů kolem 8,5 milionu aut značky VW s naftovým motorem. O tématu mluví ministr dopravy Dan Ťok a publicista Jan Blažek
Automobilová skupina dnes uvedla, že k opravě svolá přibližně 8,5 milionu vozidel ve státech osmadvacítky, včetně 2,4 milionu aut v Německu, jak nařídil tamní úřad pro dohled nad automobilovým trhem.
Na technických řešeních, která mohou zahrnovat úpravu softwaru i fyzického zařízení, se nadále pracuje.
Automobilka přislíbila, že veškerá opatření nejdříve představí příslušným úřadům. Během následujících týdnů a měsíců bude poté informovat majitele dotčených vozů.
Auta od VW se závadným softwarem musí do servisu povinně, požaduje to německý úřad
Číst článek
Český ministr dopravy Dan Ťok na konci září uvedl, že v Česku se prodalo kolem 148 000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření.
Z toho je 101 000 škodovek, 38 000 osobních i užitkových volkswagenů, asi 7000 vozů Audi a 1800 automobilů Seat. Jde podle něj o vozy prodané dealerskou sítí v ČR, nikoliv o všechna vozidla v provozu v tuzemsku.
Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Automobilka původně uvedla, že z těchto 11 milionů postižených automobilů se jich osm milionů nachází v EU.
Majitelé škodovek s dieselovým motorem - konkrétně jde o vozy s motory EA 189 o objemech 1,2 a dále 1,6 a 2 litry - zatím nemusí dělat nic, čeká se na rozhodnutí britských úřadů, jak chtějí v případě Škody Auto postupovat.
„My jsme s německým úřadem pro dohled nad automobilovým trhem komunikovali. Jejich vyjádření je zásadní. V jeho světle se obrátíme na britské úřady, které vydávají homologaci pro Škoda Auto, a budeme s nimi řešit další postup. Zatím nechceme přijímat nějaká unáhlená rozhodnutí ohledně povinnosti nebo dobrovolnosti svolávací akce,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
„Nám se úplně nechce ‚trestat‘ všechny řidiče, kteří si koupili buď Škodu, nebo Volkswagen. Oni nic špatného neudělali. Na druhou stranu musíme dostát našim povinnostem,“ doplnil ministr Ťok.
Německý výrobce aut věří, že se ze skandálu s emisemi do dvou až tří let vzpamatuje. Kvůli kauze už přišel o místo generální ředitel automobilky.
Agentura Reuters dnes zjistila, že na nucenou dovolenou musel odejít také šéf továrny na výrobu převodovek v Kasselu Falk Rudolph, který dříve na vývoj naftových motorů dohlížel.