VW bojuje o důvěru. Oznámil, že zlepší dohled nad softwarem a zavede nové testy

Volkswagen se snaží po nedávném skandálu s emisemi znovu získat důvěru. Oznámil, že zlepší dohled nad vývojem softwaru pro motory nebo že zavede měření emisí v silničním provozu, jehož výsledky se budou nezávisle ověřovat. Lidi zodpovědné za skandál zatím firma nejmenovala – s tím, že okolnosti se stále vyšetřují – nebude však prý nic „zametat pod koberec“.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Muž prochází kolem loga koncernu Volkswagen v Dillí (archivní foto) | Zdroj: Reuters

O vyšetřování i chystaných změnách mluvili představitelé koncernu na dnešní tiskové konferenci ve Wolfsburgu.

Na zjištění toho, co se přesně stalo a kdo za to může, v současnosti pracuje 450 externích auditorů, stejně jako interní tým Volkswagenu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O opatřeních, které VW zavede v reakci na aféru ‚dieselgate‘, mluvil bývalý předseda představenstva a dozorčí rady Škoda Auto Vratislav Kulhánek

Vyšetřovatelé prý analyzovali údaje z počítačů, telefonů a dalších zařízení 400 zaměstnanců ze 2000, jimž bylo zakázáno veškerá tato data mazat. Vyšetřovatelé prošli 102 terabytů dat, což odpovídá obsahu zhruba 50 milionů knih.

Dosavadní výsledky prý ukazují, že ke skandálu vedla především individuální selhání, nedostatky v interních předpisech a také tolerance na vedoucích pozicích vůči porušování pravidel.

I když žádná jména zatím nepadla, firma naznačila, že nikoho z viníků nemíní šetřit a věc pro ně bude mít dohru u soudu.

„Všechno je na stole. Nic se nezamete pod koberec,“ uvedl předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch. Volkswagen je prý však i dál přesvědčen, že do manipulace s emisemi byl zapleten jen malý počet zaměstnanců.

Impulz pro změny

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující skrývat nadměrné emise oxidů dusíku. Skandál, který se vyšetřuje po celém světě, se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

V reakci na největší skandál za 78 let existence Volkswagenu rezignoval na funkci dlouholetý generální ředitel skupiny Martin Winterkorn a z firmy odešla řada dalších manažerů.

Pötsch dnes znovu vyjádřil „hlubokou lítost“ nad skandálem a řekl, že hlavní prioritou skupiny bude obnovení důvěry.

Na tiskové konferenci vystoupil i výkonný šéf koncernu Matthias Müller. „Současná situace je sice vážná, společnost to ale nezlomí,“ ujišťoval mimo jiné.

Podle něj je krize impulzem pro rozsáhlou restrukturalizaci automobilky – jít by měla směrem k decentralizaci vedení.

'Český průmysl kauza neovlivní'

V tomto týdnu už VW oznámilo, že se skandál dotýká namísto původně odhadovaných milionů vozů pouze 36 tisíc aut. Podle bývalého předsedy představenstva a předsedy dozorčí rady Škoda Auto Vratislava Kulhánka koncern na obnovení důvěry postupuje správně.

Konkrétní viník celé kauzy, kterému by se dala celá aféra přisoudit, se ale bude podle Kulhánka hledat těžko:

„Je to opravdu složité. Konkrétní viník se pohybuje od konstruktéra motoru, který to pravděpodobně navrhnul, až po někoho, kdo to schválil. Pro tu věc samotnou to ale už není podstatné. Hlavní je, že se situace vyřešila, že je zde řešení, jak těch pár motorů, které byly postiženy, vyřešit. To vše je v pořádku. A najít toho, kdo je za to vše odpovědný, je interní věc VW.“

Na český průmysl by plánovaná opatření VW podle Kulhánka neměla mít žádný dopad:

„Český dodavatelský průmysl není závislý jen na Volkswagenu. Celosvětový počet prodaných vozů se nezmění. Pokud by jedna značka vypadla, okamžitě ji nahradí jiná.“

ČTK, ČRo, Pavel Polák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme