EURO 2020

Skotsko 0:2 Česko

Vývoz tuzemského piva je rekordní, štamgasti stále častěji dávají přednost minipivovarům

České pivovary uvaří téměř 20 milionů hektolitrů pěnivého moku ročně. Domácí spotřeba však stále klesá a pivovary exportují za hranice nejvíce v historii. Preference konzumentů se totiž změnily, raději zkouší nové pivní speciály a produkci minipivovarů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trautenberk má své sídlo v krkonošské Malá Úpě. Je to pivo horalů | Foto: Pavel Křivka

Večerní posezení u piva s přáteli si dopřává stále méně Čechů. Dokazují to statistiky Celní správy o tuzemských prodejích. Pivovarům se navzdory tomu daří. Pomáhá jim rostoucí export.

Zatímco v roce 2011 vyvezly zhruba tři miliony hektolitrů piva, loni to bylo nejvíce v historii – více než 4,3 milionu hektolitrů, což potvrzují i zástupci největších pivovarů.

Kvalitní dubový sud ničím nenahradíš. Nejen v pivovarech to dobře vědí

Číst článek

„V roce 2016 Plzeňský Prazdroj zvýšil celkový objem prodeje svých značek v zahraničí o deset procent. Více piva z Prazdroje se prodalo zejména na evropských trzích jako například v Německu, Slovensku a Maďarsku, ale výrazně Prazdroj rostl také na asijských trzích," říká mluvčí Prazdroje Jitka Němečková, který je největším výrobcem piva u nás.

Přehrát

00:00 / 00:00

Export českého piva stále roste a daří se i minipivovarům

Loňský rok si pochvaluje i Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen, které jsou dvojkou na českém trhu. „Na trzích Chorvatska, Rumunska, Bulharska, Maďarska a Polska jsme celkově meziročně vzrostli o 20 procent,“ dodává.

Mateřský pivovar Bohemia se řadí mezi minipivovary. Má ale i další pivovary, které vyrábějí opravdu ve velkém | Foto: David Koubek

Právě blízké evropské země budou i do budoucna pro české pivovary nejdůležitějšími vývozními trhy.

„Pivo obsahuje nějak přes 90 procent vody a prostě vozit vodu přes půl zeměkoule není úplně ekonomicky zajímavé. Takže já bych tady spíš viděl tu cestu se držet evropského regionu, právě z hlediska transportních a transakčních nákladů,“ vysvětluje Tomáš Maier z České zemědělské univerzity, který se pivovarnictvím dlouhodobě zabývá.

Export do vzdálenějších zemí jako Čína nebo Spojené státy je sice pro pivovary zajímavý, nikdy ale nebude pro jejich byznys podle Maiera zásadní. Navzdory tomu vyvážejí největší čeští výrobci do desítek států.

„Krušovické pivo se prodává na trzích tří kontinentů, v 32 zemích světa, což je o pět trhů více, než tomu bylo na začátku loňského roku,“ říká mluvčí skupiny Heineken Česká republika Jana Pikardová.

Čím dál větší část trhu navíc ukrajují velkým výrobcům minipivovary. Na konci loňského roku jich bylo v Česku 350 a dále přibývají. Podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně zhruba tempem jednoho nového minipivovaru za týden.

Příběh minipivovaru Miroslava Tomance | Foto: Olga Štrejbarová

„Podíl minipivovarů v Česku na objemu výroby je v současné době mezi 1,5 až 2 procenta. Když to porovnám se světem, s okolím, nezdá se, že by ten boom ochaboval. Já si troufám tvrdit, že do nějakých třeba deseti let tady těch 700, 800 až tisíc pivovarů bude,“ dodává.

To by podle Tomáše Maiera znamenalo, že minipivovary dosáhnou zhruba šesti až sedmiprocentního podílu na trhu. Malí výrobci se přitom specializují především na prodej točeného piva, které je dražší než lahvové – tedy i výnosnější. Z poznávání minipivovarů se také stává specifické odvětví turistiky.

„Já jsem byl už v Čechách ve víc než 50, 70 pivovarech malých,“ počítá v jednom z pražských minipivovarů Dan Kozera. Na boom minipivovarů začínají reagovat i velcí výrobci, kteří stále častěji připravují nejrůznější pivní speciály.

„Díky minipivovarům se můžeme zaměřit i na speciální piva, která se v České republice prosazují relativně pomalu,“ říká za Heineken Jana Pikardová.

Vzrůstající oblibu speciálních, často silnějších piv, dokazují i statistiky Celní správy. Zatímco v roce 2011 se v Česku vypilo zhruba 23 tisíc hektolitrů patnáctistupňového piva, loni to bylo už dvakrát tolik. Naopak obliba nejslabších piv výrazně klesla.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme