Z mobilu a prodejních pultů na široká plátna. Herní hit Angry Birds míří do kin
Před sedmi lety patřila k nejstahovanějším aplikacím, teď se původně elektronická hra dostává na plátna kin ve filmové adaptaci. Tvůrce Angry Birds, finská firma Rovio, doufá, že snímek po loňském propadu opět pozvedne doprovodný prodej předmětů s opeřenými postavičkami. Ty si jako prodejní tahák v uplynulých letech zvolily například řetezce Billa a Tesco či automobilka Citroën.
Ptačí mánie odstartovala v roce 2009, kdy si lidé začali hru stahovat do svých mobilních telefonů. V ní bylo cílem zneškodnit v roli ptáků zelená prasata, která se snaží ukrást ptačí vejce. Angry Birds se brzy stala vůbec nejúspěšnější mobilní hrou v dějinách. Měla přes tři miliardy stažení.
Do kin míří animovaný snímek Angry Birds. O tom, jak vydělávají filmové postavičky v reklamách, mluvila ve vysílání redaktorka Zuzana Švejdová
Finská společnost Rovio, která je tvůrcem hry, ale postupně začala vydělávat hlavně na prodeji licenčních práv. Už v roce 2012 jí prodej s motivy ptáků vydělal přes 200 milionů dolarů. Série ptačích postaviček se začala objevovat téměř na všech druzích zboží od triček, přes obaly na mobilní telefony, až po školní pomůcky a hračky.
Jako prodejní tahák si je zvolil třeba i řetězec Billa nebo Tesco, vsadil na ně ale také Citroën ve svých reklamních spotech.
V posledních letech zájem o licenční známku Angry Birds klesá, což potvrzuje i filmová historička a redaktorka časopisu Respekt Jindřiška Bláhová.
„Angry Birds nejsou tak velká, dlouhodobá značka, jako jsou například Hvězdné války nebo Batman, které mají kolem sebe vybudovanou obrovskou fanouškovskou základnu. Je to poměrně mladý fenomén, takže přirozeně ti, kteří hru hrávali, nebo si následně kupovali související produkty, migrují k dalšímu módnímu hitu,“ popisuje Bláhová.
Po velkém úspěchu se tvůrce hry loni propadl dokonce do ztráty, prodělal celkem 13 milionů eur. Důvodem byly vysoké investice do chystaného filmu. Společnosti se navíc nepodařilo vytvořit novou úspěšnou hru, naděje proto nyní vkládá do nového snímku. Věří, že film podpoří prodej dalšího zboží.
Na doprovodný prodej sázejí filmoví producenti stále častěji, a vyplácí se jim to. Například příjmy z merchandisingu u filmu Hvězdné války překonaly dokonce i příjmy ze vstupného. Stejně tak se dařilo i Době ledové nebo Batmanovi.
Nejde přitom pouze o zahraniční postavy a superhrdiny. Úspěch slaví i české figurky. Třeba o Krtečka roste zájem v Maďarsku nebo v Izraeli. Podobný úspěch měla i zvířátka ze Čtyřlístku, která se objevila na poštovních známkách. Jen těch s Fifinkou se během půl roku prodaly tři miliony kusů.