Z Paříže do Marseille za 40 minut? Francouzi začali investovat do vývoje vlaků Hyperloop

Na projektu superrychlého vlaku Hyperloop v Kalifornii se bude podílet i evropská železnice. Do vývoje vlaku, který by se tunelem proháněl rychlostí přes 1000 kilometrů v hodině, začala investovat francouzská státní železniční společnost SNCF. Na projekt rychlovlaku se zatím sbírají peníze. Vstup národního železničního dopravce do mezinárodního konsorcia investorů oznámila francouzská televize BFM.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podstatou konceptu Hyperloop je pohyb velmi rychlých a poměrně malých hliníkových kapslí v dálkovém potrubí

Podstatou konceptu Hyperloop je pohyb velmi rychlých a poměrně malých hliníkových kapslí v dálkovém potrubí | Foto: HTT/JumpStartFund

Vlak Hyperloop bude jako píst v tubusu s podtlakem, který se řítí kupředu. Má spojit americká města Los Angeles a San Francisco.

Tam ale bude uhánět nad celkem nehornatou a nepříliš zalidněnou oblastí. Kdyby měl tento rychlovlak spojit Paříž s Marseille, bylo by to asi složitější. Vzdálenost mezi oběma městy by ale podle expertů překonal asi za 40 minut.

Přehrát

00:00 / 00:00

Francouzské státní dráhy začaly investovat do vývoje superrychlého vlaku Hyperloop

Při první kampani shromážďující peníze na zahájení futuristického projektu se loni sesbíralo 11 milionů dolarů. Kapitál je ale třeba navýšit na 80 milionů. Druhého kola upisování investic se vedle francouzského národního dopravce účastní dalších 130 firem a investičních společností.

TGV jezdí po Francii maximálně 350 km/h

Francie má s rychlovlaky bohatou zkušenost. Vlaky TGV spojují střed Francie s pobřežím Atlantiku i Středozemního moře a také s Alpami a sousedními zeměmi. Vlaky ale jezdí zatím maximálně rychlostí 350 kilometrů za hodinu.

Hyperloop (hyper smyčka) je vlaková souprava ve tvaru tuby, která se poháněná sluneční energii pohybuje v uzavřeném tubusu téměř nadzvukovou rychlostí. Tubus může být nad i pod zemí.

V dubnu 2007 se ale za velkého vzrušení uskutečnila zkouška, co vlak TGV dokáže. A padl rychlostní rekord. TGV se řítilo rychlostí skoro 575 kilometrů v hodině. Vlak Hyperloop by ale měl uhánět podtlakovým tunelem ještě mnohem rychleji.

Americká společnost Hyperloop Transportation Technologies se ještě k žádné výstavbě ostré trati nerozhodla. První zkušební testovací dráhu teprve připravuje v Kalifornii. V Evropě ale uvažuje například o spojení Vídně a Bratislavy.

Pavel Novák, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme