Za klesající prodej chleba může širší nabídka pečiva a krize
Češi kupují stále méně chleba. Loni ho pekaři vyrobili o šest procent méně, než v roce 2009. Důvodů poklesu prodeje chleba je podle předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromíra Dřízala několik.
„Jednak na trh se dostala řada výrobků jako třeba těstoviny, extrudované výrobky a je podstatně bohatší nabídka běžného pečiva, jemného pečiva. Došlo ke změně stravovacích zvyklostí u spotřebitelů. A pokles způsobila i ekonomická krize. Lidé začali šetřit na chlebu a kupují si menší porce a nevyhazují chleba, což je zase na drhou stranu dobře,“ řekl Jaromír Dřízal.
Za ztrátou podle něj stojí i zvyšující se náklady na energie a dopékané pečivo, které prodávají obchodní řetězce.
Předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal a Petra Pospěchová z Hospodářských novin diskutují o pekárenství v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3
„Dochází k dopékání mražených polotovarů, což zase ubralo našim pekařům práci. No, a pak je to velký nárůst nákladů na výrobu, hlavně energie, pohonných hmot, mouky i ostatních surovin, obalového materiálu, protože ta pekařina je velmi náročná na energie,“ uvedl Jaromír Dřízal.
Spotřeba chleba podle něj klesá dlouhodobě. Zatímco v roce 1947 byla ještě necelých 80 kilogramů, v současné době je pod hranicí 50 kilogramů a činí 46,3 kilogramu.
Osmdesát procent pekáren v České republice je nyní ve ztrátě. Potíže většiny z nich začaly s příchodem ekonomické krize, řada firem od té doby snížila provoz zhruba o 15 procent.
Průměrně zaplatí Češi ročně za chleba kolem jednoho tisíce korun.