Za klesající prodej chleba může širší nabídka pečiva a krize

Češi kupují stále méně chleba. Loni ho pekaři vyrobili o šest procent méně, než v roce 2009. Důvodů poklesu prodeje chleba je podle předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromíra Dřízala několik.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chléb

Chléb | Foto: Tomáš Adamec

„Jednak na trh se dostala řada výrobků jako třeba těstoviny, extrudované výrobky a je podstatně bohatší nabídka běžného pečiva, jemného pečiva. Došlo ke změně stravovacích zvyklostí u spotřebitelů. A pokles způsobila i ekonomická krize. Lidé začali šetřit na chlebu a kupují si menší porce a nevyhazují chleba, což je zase na drhou stranu dobře,“ řekl Jaromír Dřízal.

Za ztrátou podle něj stojí i zvyšující se náklady na energie a dopékané pečivo, které prodávají obchodní řetězce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal a Petra Pospěchová z Hospodářských novin diskutují o pekárenství v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

„Dochází k dopékání mražených polotovarů, což zase ubralo našim pekařům práci. No, a pak je to velký nárůst nákladů na výrobu, hlavně energie, pohonných hmot, mouky i ostatních surovin, obalového materiálu, protože ta pekařina je velmi náročná na energie,“ uvedl Jaromír Dřízal.

Spotřeba chleba podle něj klesá dlouhodobě. Zatímco v roce 1947 byla ještě necelých 80 kilogramů, v současné době je pod hranicí 50 kilogramů a činí 46,3 kilogramu.

Osmdesát procent pekáren v České republice je nyní ve ztrátě. Potíže většiny z nich začaly s příchodem ekonomické krize, řada firem od té doby snížila provoz zhruba o 15 procent.

Průměrně zaplatí Češi ročně za chleba kolem jednoho tisíce korun.

Květa Moravcová, Veronika Sedláčková, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme