Za porušení předpisů ČOI udělila loni cestovkám pokuty za víc než 700 tisíc korun

Některé cestovní kanceláře klamou svoje klienty, nedodržují například lhůtu pro reklamaci. Česká obchodní inspekce během loňského roku zjistila pochybení ve více než třetině případů. A udělila tak pokuty za víc než 700 tisíc korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Turistické centrum Varny s plážemi

Turistické centrum Varny s plážemi | Foto: Martin Karlík

Agentury často spoléhají na důvěřivost klientů. Zkreslují například informace o zájezdech nebo přímo o destinaci, kam lidé míří. Ať už jde o nepravdivou cenu, vybavení hotelu nebo třeba slevu.

Jen loni se na inspekci obrátilo přes 200 klientů, kteří byli se službami cestovních kanceláří nespokojení. Následné kontroly pak prokázaly porušení povinností ve 36 případech.

Lidé ve většině případů klamavé praktiky cestovek na první pohled neodhalí. Pomůžou jim ale například recenze na internetu. Na práva klientů myslí i občanský zákoník. Ten jasně stanovuje, za jakých podmínek musí pořadatel zájezdu nahradit klientovi újmu za narušení dovolené.

„Například v situaci, kdy si koupíme pětidenní zájezd a cestovní kancelář nám z důvodu změnu letu zkrátí pobyt třeba o celý jeden den. Anebo v katalogu je napsáno, že se hotel nachází 100 metrů od pláže, a on bude fakticky kilometr cesty daleko. Nebo je pláž v okolí elektrárny a podobně,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Právě v takových případech mají lidé právo zájezd reklamovat a domáhat se náhrady škody.

Kolem čtyř desítek cestovních kanceláří za posledních pět let v Česku zkrachovalo. I letos už vyhlásila úpadek jedna olomoucká firma. Pokud je společnost pojištěná, nemusejí se klienti obávat, že o svoje peníze přijdou. V případě krachu během dovolené se musí o klienty postarat pojišťovna.

Lidé by si ale měli vždy dávat pozor, s jakou kanceláří smlouvu uzavírají. Mezi poskytovateli dovolených jsou totiž i nelegální podniky.

„V praxi se setkáváme nejčastěji s případy neoprávněného podnikání u zájmových sdružení a různých spolků, které organizují zájezdy s veřejnou nabídkou,“ potvrzuje Kateřina Petříčková z Asociace cestovních kanceláří a agentur. „Pozorujeme i rostoucí počet nepojištěných cestovních agentur,“ dodává.

Bez platné smlouvy ale společnosti nesmějí zájezdy prodávat. V případě problémů je pak těžké se domáhat náhrad.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme