Za zpoždění letu může cestující požadovat odškodné

Léto je dobou cestování, ne vždy ale všechno vyjde podle plánů – zvláště při cestách letadlem. V době dovolených je letecká doprava přetížená a často dochází ke zpoždění letů. Pokud je chyba na straně letecké společnosti, cestující mají nárok na finanční odškodnění. Finanční kompenzace je samozřejmostí také za ztracené zavazadlo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště, ilustrační foto

Letiště, ilustrační foto | Foto: stock exchange, Sepas Mohammadpour

Kompenzace za zpoždění letů stanovuje směrnice Evropské unie podle délky letu a doby zpoždění. Například u letů s délkou do 1500 kilometrů je nárok na odškodné, pouze pokud je let oproti plánovanému času zpožděn o dvě hodiny a více.

Jiří Pruša, autor knihy Chytré létání, upozorňuje na další případ, kdy mají cestující nárok na odškodné:

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaroslav Skalický uvádí, kdy mají cestující nárok na odškodnění

„Odmítnutí k přepravě, to znamená, když se vám stane, že máte rezervaci, máte všechno v pořádku, přijdete včas, ale letadlo už je plné, což se děje proto, že letecké společnosti mají tendenci překnihovávat svoje lety tak, aby odlétaly plné. A když přijdou všichni cestující, tak na posledních pár se nenajde místo.“

Finanční odškodnění nebo náhradní služby mají podle něj cestující požadovat také v případě zrušení letu. I zde se ale najdou výjimky.

„Na kompenzaci nemáte nárok, pokud vás letecká společnost informovala už třeba 14 dní napřed, že let bude zrušen,“ varuje Pruša.

Když jsou cestující informováni kratší dobu před odletem, je podle něj kompenzace opět taxativně stanovená. Přesná výše částky pak závisí například na tom, jakým způsobem je zajišťována náhradní přeprava.

Ztratí se jen 5 zavazadel ze 100 tisíc

Pokud cestující zjistí, že se mu během letu ztratilo zavazadlo, měl by se neprodleně dostavit do reklamační kanceláře na letišti.

„Tam sepíše cestující protokol, kde napíše o jaký typ zavazadla se přesně jedná, co v zavazadle měl, aby se lépe identifikovalo, pokud se najde na některém jiném letišti a je třeba rozbito,“ popisuje doporučený postup Jana Valešová, ředitelka pražské kanceláře let společnosti Brusels Airlines.

Jakmile se zavazadlo podaří dohledat, je podle ní cestujícímu zdarma dopraveno v co nejkratším termínu do místa bydliště nebo na adresu hotelu.

Pokud se zavazadlo nenajde, dostane cestující odškodnění. Podle statistik ale nedorazí na místo určení jen 200 zavazadel ze 100 tisíc, a pouze pět z nich nenávratně zmizí.

Jaroslav Skalický, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme