Začínají povánoční výprodeje

Zlevnit až o desítky procent má nejen sezónní zboží, tedy zimní oblečení, ale i spotřební elektronika nebo nábytek. Alespoň to vyplývá z nejnovějšího průzkumu. Důvod velkých slev je kromě zisku z už nepříliš poptávaného zboží i uvolnění skladů pro zboží nové. A to se týká nejen velkých řetězců, ale i specializovaných prodejen.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Expresní pokladna

Expresní pokladna | Foto: Tomáš Adamec

Podle průzkumu se lidé chystají v průměru utratit 5293 korun, a to je o 750 korun víc než v loňském roce. V letošním roce se hned po skončení svátků na nákupy chystají skoro dvě třetiny Čechů, tedy stejně jako loni. Lidé chtějí nakoupit nejčastěji oblečení, boty a elektroniku.

Častým dárkem pod vánočním stromkem byly letos obálky s penězi. A důvodem není jen přání, aby si dotyčný koupil sám, co nejvíc potřebuje, ale taky aby využil povánočních výprodejů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obchody zahajují povánoční výprodeje. Hostem Ozvěn dne byl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Zdeněk Juračka.

Výprodeje jsou ale často terčem kritiky ochránců spotřebitelů. Obchody se totiž v některých případech dopouštějí nekalých praktik. A jaké jsou nejčastější prohřešky? Na regálu je uvedena výše slevy a původní cena zboží. Schází ale konečná částka, kterou zákazník u pokladny zaplatí.

Další chybou je případ, kdy je sice u zboží uvedena původní cena, výše slevy i konečná cena po slevě, ale ta po přepočtu neodpovídá deklarované výši slevy. A třetím prohřeškem je situace, kdy prodejny lákají zákazníky například na až 70 procentní slevy, ale v obchodě není ani jeden kus zboží zlevněný o 70 procent. Při odhalení Českou obchodní inspekcí hrozí pokuta až v řádu mnoha desítek tisíc korun.

Ne všichni obchodníci na slevách vydělají

Jav Ozvěnách dne uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Zdeněk Juračka, ne všichni obchodníci na povánočních slevách ale vydělají.

„Povánočních ale i předvánočních slev hodně přibývá. Marketingovým aktivitám se slevami říkám ‘cesta do pekel‘ . Maloobchodní obrat sice vznikne, ale podle mě je bez efektu. Prodáváte vlastně s nulovou marží,“ vysvětlil.

Zlevnit však podle něj musejí všichni obchodníci , kteří jsou v prostředí konkurence. Týká se to hlavně velkých obchodních řetězců. „Bez těchto aktivit stejně jako bez reklamy nemohou na trhu existovat. A bohužel tady platí pravda, že čím je hůř, tím více peněz je potřeba vnášet do takovýchto marketingových aktivit,“ vysvětlil.

Nakupování ve slevách je výhodné

Z hlediska zákazníka je nakupování ve slevách podle něj ale jednoznačně výhodné a zákazníci ho také čím dál víc vyhledávají. A je to vidět i na tržbách.

„Ten, kdo si chce koupit nějaké zimní zboží, oželí například i Vánoce nebo nakoupí formální dárky a potom jde s celou rodinou nakupovat na slevy,“ dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Milan Kopp, Katarína Brezovská, Nikola Bojčev, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme