Zájem o auta v Číně bude dál růst. Profitovat z toho mohou i Češi

Čína na daních loni vybrala bilion a sto milionů dolarů. To je o 23 procent více než v roce 2009. I to svědčí o robustním růstu této ekonomiky, která nyní táhne svět ode dna. Podle listu People Daily jsou za skokovým růstem příjmů z daní zejména dovozy a prodeje automobilů. Ty se loni zvýšily o 32 procent a ani letos, i přes jistá omezení týkající se provozu aut, ke kterým některá města na konci loňského roku sáhla, podle mnohých expertů výrazně nezpomalí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Konzultantka španělské pobočky společnosti InterChina Lisa Wang

Konzultantka španělské pobočky společnosti InterChina Lisa Wang | Foto: http://www.interchinaconsulting.com/en/

Podle konzultantky španělské pobočky společnosti InterChina Lisy Wang by z toho mohly profitovat i české společnosti: „V posledních deseti letech tento sektor každý rok narostl v průměru o 23 procent. Pochopitelně, takové tempo je neudržitelné. My očekáváme, že v příštích pěti letech dosáhne růst úrovně 8 až 12 procent. Jedním z tahounů přitom bude poptávka trhu, tedy jakýsi přirozený element. Což znamená, že čekáme, že Číňané budou poptávat stále více vozidel. A zároveň, že vývozy aut ze země i nadále porostou. No a druhým tahounem pak podle nás bude vládní protikrizové opatření – stimulační balíček, který do ekonomiky a tím částečně i do automobilového sektoru napumpoval 4 biliony jüanů."

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s konzultantkou španělské pobočky společnosti InterChina Lisou Wang připravil Roman Chlupatý

Do jaké míry se domníváte, že by z očekávaného růstu automobilového průmyslu mohly profitovat i zahraniční společnosti, které už v Číně jsou anebo o expanzi na tamní trhy uvažují?

„Zahraniční společnosti v podstatě stále mají 70ti procentní podíl na trhu, což je významné. A i když čínské firmy postupně navyšují své podíly, zahraniční společnosti podle nás stále mají růstový potenciál. I velcí hráči jako je Volkswagen a nebo GM ostatně považují Čínu za nejvýznamnější a největší trh. Proto do Číny významně investují a v Číně vyrábějí. Ze stejného důvodu pak také začali mířit nejen na nejmovitější klientelu, ale i na střední třídu. Proto si myslíme, že trh má stále svůj potenciál. Jde jen o to, zda firmy trhu rozumějí, jde o to, aby vyráběly přímo na místě a aby se jim povedlo oslovit spotřebitele.“

A co menší firmy třeba z Česka se zájmem o velký čínský trh, mají šanci například jako subdodavatelé, tedy firmy, které dodávají čínským automobilkám řekněme elektroniku?

„Ano, podle nás mají výrobci autosoučástek stále šanci. Což se týká zejména těch, kteří disponují kvalitními technologiemi. A to proto, že Číně stále chybí inovace. Stále tak potřebuje zahraniční partnery, kteří ji pomohou zaplnit s tím související technologickou mezeru. Společnosti, které disponují potřebnými technologiemi, se tak mohou na čínském trhu uplatnit. Možná ve spolupráci s čínským partnerem, který jim pomůže dosáhnout na sladkou odměnu.“

Je tak jinými slovy správný čas na to, aby se právě tyto společnosti, tedy menší dodavatelé autosoučástek, kteří disponují moderními technologiemi, pokusily proniknout na čínský trh?

„Ano. Myslím si, že pokud budete otálet, tak možná o svou šanci přijdete. Pokud se ale o expanzi pokusí firmy teď, tak stále mají výhodu danou technologickým náskokem. Jinými slovy, šance tu podle nás stále jsou. Ale možná už za pár let budou čínské společnosti konkurenceschopné, budou mít potřebné technologie, a v tu chvíli už může být pozdě.“

Roman Chlupatý, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme