Zájem o franšízové pobočky v Česku roste. Po celé republice jich je přes 6000

V Česku přibývá franšízových poboček. Jen za poslední čtyři roky se jejich počet dokonce zdvojnásobil. V současnosti jich je více než 6000. Míří sem i nová vlna zahraničních značek. A nejde jen o tradiční fastfoody. Mezi zájemci jsou i trampolínová centra nebo například síť zmrzlinářství. Podnikání pod licencí známé značky ale něco stojí. Do začátku jsou potřeba stovky tisíc korun. Člověk ale získá už vyzkoušený koncept na klíč a taky know-how, které by jinak musel sám vymyslet.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cibulové kroužky, smažený, jídlo, rychlé občerstvení (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Přestože s podnikáním neměl Jakub Rosenberg se svojí přítelkyní velké zkušenosti, před rokem se rozhodli v byznysu prorazit. Dnes v Přerově provozují fresh bar. Pod zajetou značkou UGO nabízí zákazníkům čerstvou šťávu. Začátky ale nebyly podle Jakuba jednoduché.

„Samozřejmě v dnešní době a v našem státě je to složitější, po finanční stránce je to taky složité. Využili jsme financování úvěrem přes banku a bylo potřeba i vložit vlastní prostředky. Finančně se to pohybuje v rozmezí do milionu a půl na ten začátek,“ vysvětluje Rosenberg, který je i přes nutné náklady spokojený. „Určitě bych neměnil jinak, ani bych se nerozhodoval jinak. Plánujeme dopředu se i rozšiřovat.“

Prostor k podnikání, letáčky, ani třeba zboží nemuseli řešit. Všechno jim poskytla firma, pod jejímž logem dnes podnikají. Lidí, kteří do podobných projektů vstupují, každým rokem přibývá.

Češi zahlcení slevami: kvalita potravin klesá, varuje Potravinářská komora

Číst článek

„Roste zájem o nákup master franšízových licencí ze zahraničí, ale vznikají zde také originální české koncepty. Celkový počet těch českých konceptů převyšuje počet těch zahraničních, což je taková dobrá známka toho, že se náš franšízový trh zdravě vyvíjí. V současné době je ten poměr zhruba 60% českých konceptů oproti 40% zahraničních konceptů,“ říká prezident České asociace franchisingu Jan Gonda.

Příkladem je i ryze česká síť poboček Bageterie Boulevard, která má po celé republice skoro 30 provozoven. Svoje partnery si vybírá pečlivě. Spíš než investory hledá kreativní lidi, kteří můžou koncept posunout dál.

„Zájem vnímáme velký, máme různé skupiny, které se na nás obrací. Ale nejradši máme zájemce takové, kteří se opravdu chtějí zapojit do práce v bageterii a zároveň si to kupují jako svoji pracovní pozici,“ popisuje ředitelka franšízingu Markéta Krejčíková. „Většinou tam pak pracují společně s rodinou. Třeba jeden z našich nejúspěšnějších franšízantů bude otevírat svoji už šestou jednotku,“ dodává

Od statisíců po miliony

Byznys na klíč ale něco stojí. V případě bageterie jde minimálně o 5 milionů korun. Suma zahrnuje nejen vstupní poplatek, ale taky provozovnu včetně vybavení nebo služeb právníka. Podle Jana Gondy je ale možné začít i s výrazně nižší částkou.

„Jsou koncepty, které mohou začínat už na investici 250 tisíc korun. Nejčastější finanční objem, který musí podnikatel investovat, se pohybuje kolem půl milionu až milion a půl korun. Návratnost investice je zhruba od dvou do tří let,“ říká. Platí se přitom i poplatky z tržeb.

Ještě větší nároky mají zahraniční firmy. Třeba pro provozování pobočky největšího trampolínového centra na světě si zájemce musí připravit dva miliony amerických dolarů. Vedle něj se do Česka chystají například i americká pizzerie Grimaldis nebo taky rakouská prodejna s veganskou stravou "I love veggie Burger". Nejde jen o gastronomické koncepty. Do Česka míří i šperkařství nebo fitness centrum.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme