Zájem o obchod s Čínou mají i menší podniky, prorazit na asijském trhu ale není snadné

Česko-čínské vztahy jsou v posledních měsících stále intenzivnější. A to hlavně v oblasti podnikání. Vzájemný obchod je ale běh na dlouhou trať. Než byznysmeni investice nebo obchod dojednají, trvá to delší dobu. A až teď jsou vidět výsledky. Přitom nejde jen o obrovské přesuny zboží a peněz mezi velkými firmami. Zájem o obchod s Čínou mají i malé a střední podniky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čínská továrna, ve které se vyrábí obuv

Čínská továrna, ve které se vyrábí obuv | Zdroj: Reuters

Dostat se na čínský trh není pro menší české firmy tak snadné. Zejména proto, že tamní výrobci prodávají podobné zboží za podstatně nižší ceny.

Jiří Tupý, obchodní ředitel společnosti Technistone, která se specializuje na výrobu technického kamene, je přesvědčen, že prorazit můžou tuzemští podnikatelé, kteří vsadí na kvalitnější výrobky:

Přehrát

00:00 / 00:00

Zájem o vývoz do Číny má stále víc českých exportérů. A nejde jen o velké podniky. Více v reportáži Jitky Hanžlové

„V Číně je sice celá řada výrobců, kteří také vyrábějí tvrzený kámen, ale používají jiné technologie. Takže jejich výrobky jsou sice levné, ale často pokulhávají v kvalitě a nemají všechny potřebné certifikáty. V Číně existuje prémiový segment, který přímo vyžaduje evropské výrobky. To je prostor, kde se snažíme prosadit.“

Zájem o vývoz do Číny má stále víc českých exportérů. Vyplývá to z velkého průzkumu, který mezi svými členy udělala Asociace malých a středních podniků.

„Čína se začíná stávat obrovským hitem. Každý desátý exportér už teď vyváží do Číny a téměř 20 procent z těch, kteří ještě nevyvážejí, se do Číny chystají. Větší aktivitu vidíme v importu, který meziročně vzrostl skoro o 30 procent, což je nejvyšší číslo za posledních pět let,“ shrnuje výsledky předseda asociace Karel Havlíček.

Rostoucí čínské investice v ČR nevadí

Čína je stále ještě zemí, odkud se vyplatí za nižší ceny dovážet, i když její výrobky nejsou nejkvalitnější. Průzkum také dokládá, že podnikatelům nevadí rostoucí investice čínských firem do České republiky.

„Dvacet procent z nich tvrdí, že jim to vadí. Ale stejně dvacet procent z nich tvrdí, že by naopak přivítali čínský kapitál ve své firmě. Zbytek to vidí bez větších problémů, tedy velmi neutrálně,“ dodává Havlíček.

Rostoucí investice z Číny už dříve ocenil prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý: „Z různých důvodů v posledních dvou letech došlo k velkému oteplení v česko-čínských vzájemných vztazích. Asi je důležité, že toto oteplení, bez ohledu na politické rozdíly, přichází především ve sféře ekonomické.“

Polepšit by si mohl cestovní ruch

Menší a střední podniky můžou také vydělat na cestovním ruchu. Do Česka v posledních letech přijíždí víc čínských turistů. Podle analýzy Asociace malých a středních podniků by jich v příštích dvou až třech letech mělo být až půl milionu.

Přitom Číňané patří k návštěvníkům, kteří v České republice nejvíce utrácí. Z toho mohou těžit i menší cestovní kanceláře, dopravci, hotely, restaurace nebo prodejci zboží.

Tuzemské podniky loni celkem vyvezly do Číny zboží za 45,5 miliardy korun a dovezly ho za 460 miliard. Deficit vzájemného obchodu tak pro Česko zůstává velký. Českému vývozu do Číny dominují automobily, stroje a zařízení k výrobě energie nebo třeba čerpadla. Dováží se pak strojírenské výrobky, výpočetní technika, telefony a spotřební zboží.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme