Zájezd je možné reklamovat, když cestovní kancelář nedodrží smlouvu
Letní turistická sezona se překlopila do druhé poloviny. Pokud jste se vrátili z dovolené nespokojeni a může za to cestovní kancelář, zájezd můžete reklamovat. Stěžovat si můžete v případech, kdy cestovní kancelář nedodrží povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy, případně ze zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu.
Pokud nedostanete na dovolené služby, které jste si objednali a zaplatili, stěžujte si po návratu u cestovní kanceláře. S reklamací ale neotálejte.
„Reklamaci je nutno podat do tří měsíců od návratu ze zájezdu a cestovní kancelář se musí ozvat do 30 dnů. To celé se řídí občanským zákoníkem a v případě, že se zákazník s cestovní kanceláří nedohodne, tak je nejlepší obrátit se k soudu,“ říká Jana Jabůrková z ministerstva pro místní rozvoj.
Reportáž Jaroslava Skalického o reklamacích zájezdů ve Večerním Radiožurnálu.mp3
Doporučuje také všechny závady nějak zdokumentovat, pořídit fotografie, udělat zápis závad a nechat si ho potvrdit delegátem cestovní kanceláře na místě.
Podle majitele cestovní kanceláře Alexandria Alexandra Pavlova je vůbec nejlepší řešit veškeré stížnosti v místě pobytu.
„Něco se dá odstranit s průvodcem, s delegátem pobytu dá se vyměnit pokoj v hotelu, dá se opravit klimatizace, dá se prostě zasáhnout. Po návrtu domů už je to samozřejmě passé, dá se řešit pouze nějaká finanční kompenzace,“ vysvětluje.
Alexander Pavlov ze zkušenosti ví, že důvodem převážné většiny reklamací je rozpor mezi očekáváním rekreantů a skutečností.
„Víc reklamují lidé, kteří zájezd koupí v rámci last minutu. To znamená, že to jsou ti zákazníci, kteří preferují cenu před kvalitou. Já si myslím, že je lepší, aby si člověk vybíral zájezd ne podle ceny, ale aby si vybral to, co se mu líbí, potom si porovnal nabídky jednotlivých cestovních kanceláří a tam už is zvolil nabídku, která mu vyhovuje nejvíc,“ říká.
Výběr pobytu je důležitý
Dobrý výběr zájezdu je ostatně základním předpokladem spokojené dovolené. Je ale nutné si ho zajistit ve smlouvě.
„To, co se mi na něm líbí, ať už je to výhled na moře nebo blízkost města nebo k moři a podobně, tak si přesně všechno nechat napsat do té smlouvy. Určitě si zkontrolovat pojištění cestonví kanceláře, reklamační řád. Jednoduchá pomůcka je: to, co je tím nejmenším písmem, bývá nejdůležitější,“ doplňuje Jana Jabůrková.
Přidává ještě jednu dobrou radu, jak si předem ověřit polohu hotelu, která často bývá důvodem nespokojenosti.
„V dnešní internetové době je možné si nají adresu hotelu na internetu a v různých mapových aplikacích si najít, kde přesně je ten hotel postaven, protože velmi často se stává, že hotel je opravdu kousek od moře, nicméně mezi pláží a hotelem je čtyřproudová silnice,“ dodává Jana Jabůrková.