Zakladatel úspěšného švédského fenoménu IKEA slaví 85 let

Pětaosmdesáti let se dnes dožívá Ingvar Kamprad, muž, který založil dnes největší řetězec obchodů s nábytkem a věcmi pro domácnost na světě už v sedmnácti letech. Pod jménem IKEA, které označuje iniciály Kampradova jména a rodiště, působí přes tři sta obchodů ve čtyřicítce zemí. Zákazníci si v nich mohou aktuálně vybírat z víc než dvanácti tisíc produktů od maličkostí až po domy na klíč.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

IKEA (ilustrační foto)

Impérium s věcmi pro domácnost si buduje renomé i ve snaze o šetrný přístup k životnímu prostředí. Jeho cílem je fungovat zcela z obnovitelných zdrojů energie.

Mezi českými zákazníky si IKEA získala oblibu zejména proto, že podobný typ obchodu tady dlouho chyběl. Pod jednou střechou tu lidé najdou téměř vše.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jan Prokeš natočil v OD IKEA reportáž o úspěchu tohoto řetězce.mp3

„Vždy si tady koupíme nějakou maličkost, jdeme hromadně, dáme si kafíčko a prohlídneme si výrobky,“ popisuje skupinka starších žen svůj důvod časté návštěvy IKEA.

Za tajemstvím úspěchu impéria IKEA se zisky v řádu sta miliónů dolarů ročně je promyšlená strategie, která zahrnuje katalog, levnou výrobu v manufakturách v 50 zemích světa, což snižuje náklady – v IKEA se setkáte například se skleničkami s označením vyrobeno v Rusku.

K marketingové strategii patří i to, jak jsou obchody strukturované, zákazník musí projít celým labyrintem, kde se setká s veškerým zbožím, a to ho vybízí k další koupi.

„Já jsem z Budějovic a jezdím sem hlavně do restaurace na lososa, pak si projdu i obchoďák,“ říká zákazník, který do pražské IKEy přijel z Jižních Čech.

K supermarketům IKEA neodmyslitelně patří a zákazníky lákají právě i obchůdky a restaurace se švédskými specialitami. Stejně jako v oddělení s nábytkem by jste v nich všude na světě měli dostat kvalitu za rozumnou cenu.

IKEA si drží image švédské firmy, ačkoliv je dnes složitým globálním konglomerátem. Podobně rozporně mohou působit i produkty IKEA-pro někoho nápaditě, prakticky a vkusně, pro jiného tuctově.

Jan Prokeš, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme