Závada zastavila už i poslední soupravu Pendolina

Jediná souprava supervlaku Pendolino jezdící na trase z Prahy do Ostravy se dnes porouchala. Jízdu z technických důvodů ukončila u obce Krasíkov na Orlickoústecku. Radiožurnálu to potvrdil Aleš Ondrůj z tiskového oddělení Českých drah. Softwarová porucha vyřadila z provozu začátkem ledna čtyři soupravy Pendolino. Viceprezident firmy Alstom, která rychlovlaky vyrábí, už minulý týden oznámil, že společnost zná příčinu poruch a do konce ledna všechny soupravy opraví.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pendolino

Pendolino | Zdroj: ČTK

I poslední souprava supervlaku Pendolino se dnes porouchala. Pro poruchu lokomotivy na trase Praha-Ostrava si museli cestující přestoupit do náhradního vlaku u obce Krasíkov na Orlickoústecku. "My bohužel nevíme přesné příčiny, ty musí sdělit výrobce společnost Alstom, jejíž personál byl i na palubě a s nímž České dráhy konzultují provoz rychlovlaku Pendolino. Zajistili jsme operativně přepravu cestujících vlakem Eurorcity Košičan, který jel následně za tímto vlakem, a postarali jsme se, aby na cestující měla tato událost co nejmenší dopad," uvedl pro Radiožurnál Aleš Ondrůj z tiskového oddělení Českých drah.

Zřejmě se jedná opět o softwarovou chybu. Na trati z hlavního města na sever Moravy jezdí i další soupravy vlaku Pendolino, ale bez cestujících - uvedl Ondrůj.

Softwarová porucha už vyřadila z provozu začátkem ledna čtyři soupravy Pendolino. Do dneška tak jezdil jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.

Problémy s Pendolinem

Závada u předcházejících čtyř souprav se podle viceprezidenta společnosti Terence Williamse objevila na pomocném měniči, který používá na vedlejší pohony například topení a svícení. Následné řetězení drobné softwarové poruchy pak znemožnilo vlaku další jízdu.

Watson zároveň vyloučil, že by se závada týkala hlavní pohonné jednotky vlaku nebo souvisela s již vyřešeným problémem ovlivňování zabezpečovacího zařízení na trati. Porucha podle něj nijak neovlivnila bezpečnost cestujících.

Od 1. února by mělo opět jezdit pět souprav a České dráhy počítají s obnovením jejich provozu z Prahy do Ostravy i z Prahy přes Brno do Břeclavi. K tomu dni budou ČD také požadovat od výrobce písemné prohlášení, že vlaky jsou připraveny do provozu a závady byly odstraněny.

Podnik zatím nerozhodl, zda zároveň od února zruší 20procentní slevu na spojích SuperCity z Prahy do Ostravy. "Kloníme se k tomu, že slevu zachováme ještě asi měsíc," řekl generální ředitel podniku Josef Bazala.

Náklady spojené s poruchou dráhy zatím nevyčíslily. Škody, které jim vznikají například tím, že na spoj musí nasazovat náhradní soupravy, ale Bazala odhadl na stovky tisíc korun. Celkem se náklady navíc kvůli odstavení vlaků zřejmě vyšplhají až na několik milionů korun.

Místo deseti souprav podle původní smlouvy jich nakonec výrobce dodal sedm. Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za šestileté zpoždění nasazení vlaku do provozu. To způsobil fakt, že motory soupravy ovlivňovaly zabezpečovací zařízení na trati. Pokuta činila asi 100 milionů korun.

Dráhy zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi Pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. I na tuto částku ale mají bankovní záruky ze strany Alstomu pro případ vracení vlaků. To Bazala nevyloučil, považuje to však za nepravděpodobné. Ministr dopravy Milan Šimonovský přitom nedávno oznámil, že by ČD měly vlaky vrátit, pokud je výrobce neopraví do 14 dnů.

Milan Kopp, Renáta Prátová, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme