Zavedení šrotovného? Příspěvek na likvidaci starých aut by mohl přijít v roce 2018

Po českých silnicích jezdí přibližně milion aut bez katalyzátoru. Zároveň se zvyšuje průměrné stáří vozů. To by chtělo změnit ministerstvo průmyslu, a proto připravuje takzvané šrotovné, které by mohlo přijít v roce 2018.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

šrotovné | Foto: Ľubomír Smatana

Podle údajů Svazu dovozců automobilů je průměrné stáří vozového parku v České republice aktuálně až 15 let. Průměrná doba používání aut se navíc neustále zvyšuje. To znamená citelnou stopu v kvalitě ovzduší.

Připravované šrotovné by mělo motivovat majitele desítky let starých vozů, aby je přestali používat. Za likvidaci přestárlých automobilů by mohli dostat příspěvek tři až pět tisíc korun. Konkrétní výše ještě není jistá.

Podle ministerstva záleží na vyjednávání ve vládě. Stejně tak jednání ovlivní to, zda na příspěvek budou mít nárok i podniky. Podle informací ČTK ministerstvo také uvažuje o tom, že by motivovalo státní správu k nakupování vozidel na alternativní pohon a k používání operativního leasingu.

Podle průzkumu Svazu dovozců vozidel mají podniky obvykle nižší průměrné stáří vozového parku než běžní lidé. Je to kolem pěti let. Ještě kratší doba je u firem, které používají operativní leasing.

Ty svá auta totiž častěji obměňují - většinou každých 45 měsíců, tak dlouho totiž většinou leasingová smlouva trvá. Uvádí to například společnost Arval cz, která říká, že doba nájmu vozidel se prodlužuje a tím se rozloží náklady na delší dobu.

I proto firmy častěji auta mění, jelikož měsíční splátka zůstává podobná. Naopak podniky, které automobily přímo kupují, si je nechávají déle. Jde totiž o velkou jednorázovou investici a podnik potřebuje, aby se zaplatila.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru