Zkouška evidence tržeb začíná. Ministerstvo spustilo pro podnikatele pilotní verzi

Elektronická evidence tržeb začne v Česku platit pro hoteliéry a restauratéry sice až za měsíc, ministerstvo financí ale úd úterka spouští její zkušební provoz. Všichni podnikatelé si tak EET mohou nanečisto vyzkoušet. Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků bude takových podnikatelů a firem několik tisíc.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

účtenky, kasa, pokladna | Foto: Fotobanka Freeimages

Podnikatel Viliam Sivek používá ve své kavárně a v hotelu v centru Prahy registrační pokladny už tři týdny. Chtěl vyzkoušet, jak na ně budou reagovat zaměstnanci i klienti. Z jejich zavedení měl strach.

„Zvládáme to perfektně, bez jakýchkoliv problémů. Odezva z finanční správy jsou setiny vteřiny. V hotelu je to absolutně bez problémů, tam jsme ani neproškolovali zaměstnance,“ popisuje Sivek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Elektronickou evidenci tržeb si mohou podnikatelé vyzkoušet nanečisto. Ministerstvo spustilo pilotní verzi. Téma pro Barboru Kladivovou

Do registračních pokladen navíc neinvestoval ani korunu.

„Jedeme za ta léta na počítačových systémech, kde si evidujeme všechny záležitosti, které jsou s tím spojené. Podnikatel přeci musí vědět, za kolik vydal zboží, musí znát vše, jinak bude prodělávat,“ dodává Sivek.

Podnikatelé mají od úterý možnost zapojit se do pilotní verze elektronické evidence tržeb. Registrační pokladny pak hoteliéři a restauratéři musí začít používat od 1. prosince. EET si podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků vyzkouší několik tisíc podnikatelů. A jak to bude fungovat?

„V tuto chvíli to bude v testovacím režimu. Kdo chce, tak si to bude moci vyzkoušet. Většina středně velkých subjektů i těch, které začínají s jakoukoli elektronizací, si to v tuto chvíli určitě otestuje, protože je to nová věc. Někteří se nebudou chtít spoléhat až na 1. prosince, kdy budou mít možná problém pořídit si ten přístroj a tak dále,“ vysvětluje Karel Havlíček, předseda představenstva asociace.

Provozovatelé hotelů a restaurací tak v listopadu budou moci posílat své údaje Finanční správě. Úřad ale údaje vyhodnocovat nebude. „Tato data se nebudou nahrávat do systému, takže oni si s tím budou moci lidově hrát. Je to skutečně zkušební provoz,“ potvrzuje náměstkyně ministra financí pro daně a cla Alena Schillerová.

Zájem o registrační pokladny stoupá

Do první fáze elektronické evidence tržeb se má od prosince podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků zapojit až 50 tisíc podnikatelů. Podle ministerstva financí každým dnem přibývá nejen lidí, kteří se do aplikace daňové správy přihlašují, ale i podnikatelů, kteří si teprve registrační pokladny pořizují.

„V podstatě dá se říci, že doteď bylo ticho. A když je za pět minut dvanáct, tak to všichni začínají řešit,“ poznamenává Dávid Fábrym, jeden z dodavatelů pokladních systémů. Dříve podle něj měly o pokladní systémy zájem desítky lidí, nyní už to jsou spíše stovky.

Noví zákazníci rychle přibývají i dalšímu prodejci registračních pokladen a elektronického systému. „V našem případě se zájem během října zvedl asi o 800 procent a neustále stoupá,“ konstatuje provozní ředitel firmy Martin Laštovica.

Někteří podnikatelé ale mají strach, že kvůli nákupu registračních pokladen a provozu elektronické evidence tržeb budou muset své zboží zdražovat a přijdou o zákazníky. „Zdražování připouštíme u těch, kteří do teď nevykazovali vše řádně. Tam to nastat může, ale oni nemůžou zdražovat příliš, protože konkurence je prostě nepustí,“ doplňuje Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Omezení daňových úniků, nebo likvidace drobných živnostníků?

Registrační pokladny si zatím nemusí pořizovat stánkaři nebo ti, co prodávají jídlo v krabičkách s sebou. „Cílem bylo, aby se to zavedlo do klasických velkých provozoven, kde se dělají tisíce transakcí denně a do provozů typicky restauračních a hotelových. Všechny kiosky, stánky a tak dále se zatím odložily, což neznamená, že to na ně lidově nepadne, pouze to bude v jiné vlně,“ vysvětluje Havlíček.

EET má začít v první fázi platit od prosince pro hotely a restaurace. Další firmy se budou zapojovat v následujících měsících. Od března příštího roku budou muset evidovat tržby maloobchodní a velkoobchodní firmy. Od 16. měsíce od účinnosti mají být evidovány všechny tržby kromě tržeb řemeslníků, které se pod zákon dostanou od 18. měsíce. Stánkový prodej občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, například na festivalech, se do evidence zapojí od března 2018, stejně jako prodej na farmářských trzích.
Zdroj: ČTK

Zjednodušeně řečeno, kdo nemá ve svém podniku stolky a židle a neobsluhuje zákazníky, tak do elektronické evidence tržeb od prvního prosince nespadá. „Pokud jde o stravování, které velmi zjednodušeně nesplňuje tyto podmínky, tak pod stravovací službu nespadne. Povinnost evidovat by tudíž nenastala 1. 12. 2016, ale až 1. 3. 2018,“ říká náměstkyně ministra financí pro daně a cla Schillerová.

Třeba fastfoodové restaurace budou do elektronické evidence tržeb hlásit jen účty od zákazníků, kteří si jídlo nenechali zabalit a snědli ho v restauraci. „Když si jídlo vezmete do igelitky, tak se nebude zanášet do EET,“ potvrzuje Havlíček.

Vláda si od zavedení elektronické evidence tržeb slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Nové opatření se ale nelíbí ODS a TOP09. Pravicová opozice EET ostře kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků.

Elektronická evidence tržeb (EET) | Foto: Český rozhlas

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru