Změna banky je od března jednodušší a rychlejší, končí zdlouhavé papírování
Přechod k jiné bance je od začátku března jednodušší a také rychlejší. Začala totiž platit novela zákona o platebním styku. Zákazníkům nyní stačí jediná návštěva v pobočce nové banky a ta už se o všechno potřebné postará. Převede nejen trvalé příkazy, ale třeba také nastavení inkasa. Celý proces se navíc i zrychlí.
Klientům odpadne část starostí, které souvisejí se změnou čísla účtu. Zdlouhavé papírování a zařizování všeho potřebného za ně nyní obstará nová banka, kterou si člověk vybral. Celý proces se navíc uspíší, a to z patnácti na maximálně třináct dní.
Změnit banku je jednodušší a rychlejší. Stačí jediná návštěva pobočky. Podrobnosti zjišťovala Zuzana Švejdová
„Nová banka zařídí převod trvalých příkazů, inkasa. Za klienta tedy změnu účtu oznámí i dané společnosti, která si inkasuje pravidelnou platbu z vašeho účtu,“ říká Patrik Nacher z portálu bankovnípoplatky.com.
Přesto si musí některé věci klient pohlídat sám, upozorňuje mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. „Klient musí dát všude vědět, že už má nový účet, aby mu na správný účet chodily platby,“ vysvětluje. Lidé tak musí o změně účtu informovat kvůli výplatě například svého zaměstnavatele.
„Přestože to banka zajišťuje za ně, tak všem vždy radím, aby si zároveň zkontrolovali nové nastavení v té nové bance, protože vždy je dobré zkontrolovat, jestli tam někde nebyla chyba,“ upozorňuje Nacher.
Zákazníkům vadí vysoké poplatky i horší služby
Přestup k nové bance bez zdlouhavého papírování byl možný i dříve, a to díky takzvanému kodexu mobility. Byl ale jen dobrovolný, a ne všechny finanční domy se k němu přidaly. Pokud o něm tedy klient nevěděl, často si musel celý přechod zařídit sám. Nově ale zákon udělal z dobrovolnosti povinnost.
Změnit banku je jednodušší a rychlejší. Stačí jediná návštěva pobočky. Novinku přiblížil majitel serveru bankovnípoplatky.com Patrik Nacher
O změně banky uvažují už dvě třetiny Čechů, jak ukázal loňský průzkum společnosti STEM/MARK. Lidem nejvíce vadí vysoké poplatky, horší kvalita služeb nebo také špatná úroveň internetového bankovnictví.
Nové klienty loni získaly hlavně menší banky, jako je třeba mBank, Air Bank, Equa Bank nebo také Fio bank. Právě Fio banka hlásí největší nárůst nových zákazníků, loni k ní přišlo 115 tisíc lidí. V současnosti mají menší banky celkově přes 2,25 milionu klientů. Ekonomka Markéta Šichtařová v tom vidí jasný trend.
„Banky předpokládaly, že klienti si budou své hlavní úspory ukládat do těchto malých bank. Zatímco klienti mají založené dva účty. A ten malý účet používají vyloženě jenom na nějaké základní transakce a využívají toho, že nemusí platit pobočce za ty transakce žádné poplatky,“ přibližuje Šichtařová.
Lidé mohou ušetřit nejen změnou banky, ale třeba i tím, z jakých bankomatů si budou vybírat peníze. Další korunové položky pak uspoří elektronický výpis namísto toho papírového.