Značek kvality je mnoho a lidé se v nich těžko vyznají, přiznávají odborníci na reklamu
Záměr dát zákazníkovi pomocí značek kvality na obalech výrobků přehled o jejich jakosti selhává. Podle odborníků na reklamu je značek mnoho a zákazník se v nich těžko vyzná.
Asi dva roky se na zboží v obchodech objevuje česká vlajka s doprovodným textem „Český výrobek". Jedná se o oficiální značku Potravinářské komory. Lidé si však mohou koupit i výrobek označený jako Regionální potravina. Nejnápadnější, nebo možná nejrozšířenější je pak Klasa, kterou propaguje a financuje ministerstvo zemědělství.
„Podporuje českého výrobce. Je to v podstatě jediná možnost, kdy můžeme pro českou výrobu a českého producenta něco udělat,“ uvedl ministr zemědělství Petr Bendl z ODS.
Na trhu se však objevují v různých krajových variacích i další značky – Natural produkt, Bio výrobek, Přírodní výrobek nebo Biopotravina.
„Spotřebitel, který nakonec potravinu kupuje, skutečně neví, co si má o těch jednotlivých značkách myslet, jak se v tom má vyznat a zda mu nějakým způsobem pomohou koupit si lepší výrobek,“ podotkl Václav Beneš z časopisu dTest.
Souhlasí s ním i respektovaný odborník na marketing Jiří Mikeš. „Myslím si, že nastává, nebo nastane velký binec,“ poznamenal.
Kromě oficiálních značek, jako je například zmiňovaná Klasa, navíc existují také neoficiální značky, které si udělují sami výrobci.
Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce se však reklama coby nástroj zvýšení prodeje v konkurenčním boji nedá odsuzovat.
Češi se stále nenaučili rozpoznávat označení evropské značky kvality potravin
Číst článek
„Je mnoho výrobků srovnatelné kvality a spotřebitel je maten. Reklama je tady od toho, aby zvýraznila, zdůraznila pozitivní hodnoty toho výrobku. A je to jenom otázka priorit, co se bude zvýrazňovat a v čí prospěch to bude,“ uvedl Brabec.
Podle něj navíc pro českého zákazníka zůstává tím nejdůležitějším vodítkem při nákupu cena. „Je jasné, že vždy bude vítězit z devadesáti devíti procent poměr ceny a užitnosti,“ dodal Brabec.