Zpoplatnění digitální verze Timesů hodnotí jejich vedení pozitivně

Krize tištěných médií je nutí přemýšlet, jak vydělávat více na webových stránkách. Jednou z možností je zpoplatnění přístupu na internetové stránky, což ale zase znamená pokles z příjmu za digitální reklamu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční noviny | Foto: Comstock Images

V Británii měly odvahu vstoupit do neprobádaných vod zatím jen Timesy, které přístup na webové stránky zpoplatnily v červenci - jako první z britských deníků, vyjma ekonomicky specializovaných Financial Times.

V pondělí zveřejnily Timesy čísla, na která netrpělivě čekala marketingová oddělení ostatních deníků. Po zpoplatnění stránek přišly Timesy o naprostou většinu čtenářů. Z někdejších 21 milionů čtenářů zbyly jen dva milióny. Na druhou stranu si přístup na webové stránky začalo platit 105 tisíc lidí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ekonomické výsledky zpoplatnění online verze britských Timesů. Téma pro spolupracovníka ČRo ve Velké Británii Ivana Kytku.

Vedení Timesů sice opatrně, ale považuje zveřejněné číslo za úspěch. Šéfredaktor listu James Harding se navíc nechal slyšet, že kompletní schéma přístupů z internetu je teprve na počátku a že digitální technologie dokáží být někdy poněkud zrádné.

Pokud jde o ostatní média, označil například konkurenční Daily Telegraph zmíněná čísla za povzbudivá. Jeho vedení vychází z faktu, že čtenáři, kteří si přístup zaplatí, zůstávají k listu velice loajální a redakce se na ně mohou spolehnout.

Levicový Guardian, který nehodlal doposud uvažovat o zpoplatnění svých stránek, svůj přístup patrně nezmění.

Otázkou zůstává, zda je pro deníky v dnešní době z ekonomického hlediska výhodnější získávat peníze od předplatitelů online verze nebo od klasických odběratelů a inzerentů. Čísla online verze Timesů jsou sice povzbudivá, je ale třeba brát v úvahu fakt, že zhruba polovinu platících tvoří předplatitelé tištěné verze. V rámci předplatného má přístup i k digitálnímu vydání. Ze zbývajících zhruba 50 tisíc si předplatilo 10 - 15 tisíc Timesy jako součást balíčku prostřednictvím iPadu a Kindle, takže zbývá nějaký 35 tisíc čtenářů, z nichž však část je zřejmě jen v rámci zaváděcího předplatného jedné libry měsíčně a není jisté, zda u novin zůstane.

Mediální experti spočítali, že zisk Timesů z předplatného bude pět miliónů liber, ztráty z reklamy související s poklesem čtenářů on-line je asi deset až patnáct miliónů liber. Dosavadní čtyřměsíční trend ale patrně ještě nevypovídá o dlouhodobé ztrátě či zisku.

Některá britská média už ale nyní ve svých účetních uzávěrkách zveřejňují příjem ze svých placených digitálních segmentů, které se tak stávají jedním z hodnotících ukazatelů prodejnosti, a to i ve vztahu k tištěným verzím.

Ivan Kytka, Lukáš Vincourek, Václav Sochor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme