Ztrátové ČSA budou znovu na prodej. Na ceně nezáleží, hledá se strategický investor

České aerolinie budou znovu na prodej. Na vstupu strategického partnera do tohoto podniku se dohodla vláda. Hospodaření dopravce je podle ministrů neustále v minusu, a proto nemá smysl s případným prodejem otálet. Vláda ale chce, aby partner už provozoval aerolinie a byl členem některé z leteckých aliancí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo ČSA. Ilustrační foto.

Letadlo ČSA. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Podle premiéra Petra Nečase je dlouhodobě neúnosné, aby měly ČSA špatné hospodářské výsledky a opakovaně končil v červených číslech. Nečas po jednání vlády potvrdil, že kabinet souhlasí s hledáním strategického partnera.

„My nebudeme hledat finančního investora, my hledáme strategického partnera, to znamená toho, kdo skutečně provozuje aerolinie, je v nějaké alianci aerolinek, má dálkové lety a podobně,“ popsal Nečas.

Přehrát

00:00 / 00:00

O plánovaném prodeji ČSA mluvil předseda dozorčí rady ČSA a profesor ekonomie Michal Mejstřík

S prodejem Českých aerolinií souhlasí i opoziční ČSSD. Podle místopředsedy sociálních demokratů Lubomíra Zaorálka je prodej ČSA správným rozhodnutím, je ale třeba prodej firmy dostatečně připravit.

„Jde hlavně o to, aby to nebyla jenom nabídka za nejvyšší cenu, ale aby to byl skutečně perspektivní strategický partner. Tohle není jenom rozhodnutí o prodání nějaké firmy, tohle má pro nás velký význam. Já to pokládám za úvahu, která je legitimní, jenom jde o to, jakým způsobem to bude celé provedeno a aby to bylo skutečně dlouhodobé řešení,“ míní Zaorálek.

Cena rozhodující nebude

„My si nemůžeme příliš vybírat. V tuto chvíli naplňuji základní podmínky restrukturalizačního plánu, tj. společnost, která teď patří více než 96 procenty aeroholdingu, již neobsahuje aktivity, které dříve dominovaly při rozhodnutích. Ať již handling, opravárenství nebo výcviková střediska,“ říká předseda dozorčí rady ČSA a profesor ekonomie Michal Mejstřík.

Podle něj je teď společnost „krystalicky čistá“, protože už se zbavila historických zátěží a například i složitého vyjednávání s Evropskou komisí. V posledním čtvrtletí navíc ČSA podle současného ředitele a předsedy představenstva už vykazují pozitivní hospodářský výsledek.

Ztráta z loňského roku 241 milionů korun se podle Mejstříka už letos opakovat nebude. ČSA má v roce 2014 dosáhnout vyrovnaného hospodaření a je prý tak mnohem atraktivnější pro případného investora než dříve.

ČSA mají 15 airbusů, 5 boeingů a 7 menších vrtulových letadel, řadu z nich na leasing. Veškerý nemovitý majetek ČSA už přešel pod mateřský aeroholding a z firmy se také vyčlenily dceřiné společnosti, například opravny, handling nebo charterový dopravce. Hodnota těchto firem je 2,3 miliardy korun, hodnota samotných ČSA však byla před vstupem do aeroholdingu jen 148 milionů korun.

„Padesát největších mezinárodních leteckých přepravců, kteří jsou členy IATA, otestujeme a zjistíme, jestli test skutečně rezonoval a jestli se v horizontu příštího pololetí vyskytne taková společnost, která nabídne nějakou delší perspektivu pro ČSA. Nejde o to, prodat ČSA za každou cenu,“ vysvětluje Mejstřík.

„Společnost může žít i nadále svým životem, ale není to ten život, který bychom si na tak významném letišti jako je Letiště Praha přáli,“ dodává předseda dozorčí rady ČSA. Návrat aerolinky na prestižní dálkové linky podle něj bez strategického partnera zatím nepřipadá v úvahu.

Také podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky nebude cena tím nejdůležitějším kritériem. Navíc očekává, že nebude příliš vysoká.

„Existuje znalecký posudek, který oceňoval aerolinie při vstupu do Aeroholdingu, ten činí zhruba 148 milionů korun. Takže se nedá očekávat, že by cena byla nějak výrazně rozdílná. Myslím si, že pro stát vůbec není důležitá cena, ale jde o to, že ČSA jsou součástí Českého aeroholdingu, který potřebuje velice výrazně zvýšit kapacitu a láká nějakého silného zahraničního partnera, nejlépe z Asie,“ říká Procházka.

Vláda už se jednou snažila aerolinie prodat a to v roce 2009. Od privatizace ale nakonec ustoupila. Podle analytika společnosti Cyrrus ale nebude ani tentokrát nalezení kupce jednoduché.

„Potenciální kupci dnes řeší své vlastní problémy, nemají moc ambice se výrazně rozšiřovat, mají problémů dost na svém domácím trhu. Na druhé straně pro ČSA se čas velice rychle zkracuje. Tady se opravdu nehraje o vhodnost doby, ale spíše o to, jestli ČSA mají nějakou dlouhodobou vizi a jestli se každým měsícem nebudou dále a dále zadlužovat a nebudou komplikovat situaci aeroholdingu,“ uvažuje Procházka.

Václava Marešová, Tomáš Pavlíček, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme