Erotikon i Svět patří nám. New York uvidí to nejlepší z českého meziválečného filmu
Do newyorského Muzea moderního umění míří festival českého meziválečného filmu. Během dvou týdnů promítne Národní filmový archiv ve Spojených státech 14 snímků. Mezi jinými i třeba Erotikon režiséra Gustava Machatého z roku 1929, Bílou nemoc od Huga Haase nebo filmy s Voskovcem a Werichem.
V New Yorku už je všechno připraveno na úterní začátek festivalu s názvem „Extáze a ironie: Český film 1927 až 1943“. Všechny filmy už jsou v USA.
„Myslím, že nejstarší je tam Batalion, což je němá verze příběhu, který režíroval Přemysl Pražský v roce 1927. Ale my jsme nechali k tomu zkomponovat a natočit hudbu, jejímž autorem je Kryštof Mařatka, významný český skladatel a muzikant, který žije hlavně v Paříži. A nejmladší myslím si, že je Šťastnou cestu od Otokara Vávry z protektorátu. Čili těžiště je ve třicátých letech, ale chtěli jsme to udělat širší,“ popsal ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant, jaké filmy festival ohraničují.
Do New Yorku přiveze festival také tři filmy Gustava Machatého, Erotikon, Extázi a nedávno digitálně zrestaurovaný snímek Ze soboty na neděli. Ten bude mít v nové podobě v New Yorku mezinárodní premiéru.
Bregant je na snímek mimořádně hrdý: „To je velice vzácná ukázka filmu z počátku zvukové kinematografie. Ten film má takové vlastnosti, na které jsme zvyklí spíš u avantgardních experimentálních filmů. Zároveň v tom hrají velké hvězdy tehdejší kinematografie. Ten film má takové velmi ožehavé téma, sociálně citlivé, a zároveň má takovou velkoměstskou dráždivost, včetně erotické dráždivosti. Takže to si myslím, že bude objev i pro publikum za oceánem.“
Film Ze soboty na neděli se hrál v obnovené premiéře před několika týdny v Brně. Po americkém turné se znovu vrátí i na plátna českých kin. „Všechny ty filmy, které prošly digitálním restaurováním, nabízíme kinařům k běžné distribuci. Musím říct, že je to vidět i v číslech, protože diváci si na ty filmy začínají zvykat a tím, že distribuce je dneska na takové úrovni, že kinaři hlavně v těch jedno sálových kinech mimo Prahu na ty filmy jsou zvyklí a diváci si je žádají, tak díky tomu se stáváme i viditelným distributorem českých filmů,“ dodal Bregant.
Festival se připravoval od poloviny loňského roku. Národní filmový archiv má ale další plány. Americkým divákům by rád představil tvorbu českého výtvarníka a animátora Jiřího Trnky.