Autor

Karel Veselý

Moje jméno a případná přezdívka:
Karel Veselý

Jsem ročník:
1976

Na Radiu Wave zastávám práci?
Externí redaktor a asistent dramaturga přes hip hop, elektroniku a českou nezávislou scénu.

Předtím jsem stihnul?
Do roku 2008 jsem pracoval jako učitel, od té doby už jen výhradně jako novinář na volné noze. V současnosti píšu pro Aktualne.cz, Nový prostor, A2, A2larm a další.

Nejraději poslouchám?
Bublání horského potůčku. Jinak ale taky všechno od blackmetalového undergroundu po žebříčkový pop.

Mé nejoblíbenější filmy?
Písně z druhého patra (r. Roy Andresson), Mrak, který se vrací (r. Tsai Ming-liang), Můj soused Totoro (r. Hayao Miyazaki), Mind Game (r. Masaaki Yuasa), Alphaville (r. Jean Luc Godard), Happy end (r. Oldřich Lipský) (- náhodný výběr) Dále cokoliv od bratří Marxů, Jasudžira Ozu, Akiry Kurosawy nebo z japonské nové vlny.

Jestli čtu, tak většinou?
Mangu, japonskou beletrii, teoretické knihy o hudbě, kyberpunk...

Když mám volný čas, tak ho trávím?
Volný čas? To slovo neznám.

K jídlu a pití si nejraději dopřávám?
Japonská kuchyně a pivo. Smrtící kombinace!

Co bych chtěl sdělit světu?
„Kdo chce svět, ve kterém je jistota, že neumřeme strádáním nahrazena rizikem, že umřeme nudou?“ Raoul Vaneigem

RSS autora

Články autora

|Karel Veselý |Hudba

Když fanoušci pomáhají

Moc nahrávacích společností nad hudebním průmyslem se tenčí a kapelám se otevírají nové možnosti, jak si udržet svoji nezávislost. Když studio nezaplatí všemocná firma, nezbývá nic jiného, než se obrátit na ty, pro které koneckonců svoji muziku dělají. Tedy na své fanoušky.

|Karel Veselý |Hudba

Ford & Lopatin myslí svoji obsesi vážně

Stěží dozněly hlukové útoky analogových syntezátorů, kterými poslední květnovou neděli mučil Malý sál Divadla Archa, a už se Daniel Lopatin zjevuje v nové mutaci. Už to není Oneohtrix Point Never, ale polovina dua Ford & Lopatin.

|Karel Veselý |Hudba

Transcendentální metal Liturgy

Se jménem Hunter Hunt-Hendrix jsem se poprvé setkal díky sborníku esejů o filozofii metalu Hideous Gnosis. Jeho jméno prostě těžko zapomenete. V té knize byl od něj text o transcendentálním metalu se slibným podtitulem Vize apokalyptického humanismu. Hunt-Hendrix v něm vysvětloval svoji verzi black metalu překonávajícího čirý nihilismus pionýrů severské scény z 90. let v něco pozitivního a konstruktivního.

|Karel Veselý |Hudba

„Člověk hravý“ 2562

Klubový fenomén dubstep nabral v posledním roce obrovskou popularitu. Někteří producenti se přizpůsobili a začali točit předvídatelné tracky, jiní naopak odstartovali nový proces mutace, který posunul žánr do zcela nových teritorií. Pro čerstvou odnož se vžil maličko absurdní termín post dubstep, a chcete-li jeho exemplární příklad, pak doporučuji nové album holandského producenta Davea Huismanse alias 2562.

|Karel Veselý, Aleš Stuchlý |Hudba

Transmediale 2010: King Jidáš sounds!

K začátku února v německé metropoli už neodmyslitelně patří festival umění a digitální kultury Transmediale. Existuje od roku 1988 a dává příležitost multioborovému setkávání umělců z celého světa. Hudební program, nazvaný club transmediale, letos probíhá ve dnech 31. ledna až 6. února.

|Karel Veselý |Hudba

Bene & Delik: Víc než úlomky a fragmenty

Marián Benkovič alias Bene pokračuje v navlékání perel na náhrdelník své diskografie. Po velmi povedeném loňském EP Slovenčina pre samoukov se na novém projektu potkává s kolegou Delikem z dua Moja reč. Jejich společná deska Záblesky geniality, úlomky šialenstva, která vyšla na konci loňského roku, není tak zvukově revoluční jako Beneho kolaborace se Stratasoulem nebo Karaoke Tundrou pod hlavičkou Peťo Tázoka a ani není tak čistě poetická jako Modré hory s Lyrikem. Řekli jsme si, co Záblesky geniality... nejsou, tak to raději vezměme z druhé strany: co tedy jsou?

|Karel Veselý |Hudba

Vražda jako krásné umění

Na Štědrý den nadělili hudební dárek zdarma nejen Gorillaz, ale i švédští jj. Mixtapem Kills zabili, jak podstata velí, skladby slavnějších kolegů a připravili desítku převážně snových skladeb s velmi známými hudebními podklady.

|Karel Veselý |Hudba

Kapesní miniatury Gorillaz

Gorillaz vydali letos v březnu skvělé album Plastic Beach a ve stejné době, kdy deska figuruje ve spoustě výročních žebříčků, ukončuje Damon Albarn rok 2010 ještě jednou nahrávkou své kreslené kapely. Je jí novinka The Fall, kterou Gorillaz nadělili fanouškům 25. prosince zdarma na své webové stránce. Patnáct skladeb natočil Albarn na podzimním americkém turné na svém dotykovém telefonu.

|Karel Veselý |Hudba

Terror Danjah nebere rukojmí

Londýnský grime, to vždycky byli především rappeři – nejdřív zachycující špínu přistěhovaleckých sídlišť a o pár let později se holedbající svými vydělanými penězi. V době, kdy rapové hvězdy jako Dizzee Rascal, Wiley nebo Skepta dělají elektropopové jednohubky pro rádia, drží prapor kdysi tak agilního žánru beatmakeři. Terror Danjah, který právě vydal svoje první regulérní autorské album Undeniable, měl v undergroundu zcela neoddiskutovatelnou pozici inovátora. Ta mu zůstane i po této desce a stejně tak bude platit, že jeho beaty jsou zajímavější bez rapperů než s nimi.

|Karel Veselý |Hudba

dOP: hity, které jimi nejsou

Hned na úvod je třeba osvětlit důležitou věc – Greatest Hits francouzského tria dOP není žádný hitový výběr. Téhle partě rozverných Pařížanů, kteří jsou na obálce desky vyfoceni ve spodním prádle, nemůžete věřit každé slovo, ve skutečnosti je na albu jen jediná již předtím vydaná skladba – hned úvodní Worm Hunting z jejich tři roky starého debutového EP No Passport.

|Karel Veselý |Hudba

Dobře oblečený narkotický pop

Newyorčan Tom Krell strávil poslední rok v německém Kolíně na místní univerzitě překládáním knihy o postkantovské filozofii. Do toho si ve volném čase hrál se samplerem a skládal delikátní narkotický lo-fi pop, který vypouštěl do světa pod jménem How To Dress Well.

|Karel Veselý |Hudba

Barcelonská plážová psychedelie El Guincha

Barcelonský muzikant Pablo Díaz-Reixa, který si říká El Guincho, je zvláštním úkazem uprostřed bloggery milovanými projekty současného indie spektra. Jeho druhé album Alegranza!, které se v roce 2008 dočkalo velké distribuce díky péči britského labelu Young Turks patřícímu XL Recordings, bylo jako blesk z čistého nebe.

|Karel Veselý |Hudba

Skream u konce s dechem

Mluvit o muzikantovi z jiholondýnské čtvrti Croydon vzhledem k jeho věku čtyřiadvaceti let jako o dubstepovém veteránovi možná přijde někomu trochu zvláštní. Jenže tenhle chlapík natočil jeden ze zásadních žánrových singlů Midnight Request Line, když mu bylo sotva devatenáct. I díky jeho umu se za těch pět let stal dubstep nejagilnějším podžánrem klubového tanečního undergroundu.

|Karel Veselý |Hudba

Curren$y: Opožděný debut, na který se vyplatilo čekat

Není to zvláštní, že nejzajímavější rappeři posledních let musí vést drsné války se šéfy nahrávacích společností, vystřídat postupně několik labelů a pak vydat svoji debutovou desku s několikaletým odkladem? Hodně to vypovídá o stavu, v němž se hip hop momentálně nachází. Místo inovací se šéfům labelů hodí do krámu stále stejná písnička a před originálními excentriky u mikrofonu mají přednost kopie žebříčkových hrdinů.

|Karel Veselý |Hudba

Grafomarián mezi dubstepovými beaty

Marián Benkovič sám sebe popisuje se vší skromností slovy „ten šišlavý rapper z Modrých hor“. Jenže tenhle chlapík z Galanty by se stejně tak mohl chlubit se svým alter egem Peťo Tázok nebo mnohými počiny pod jménem Bene. Celkem dobře se k němu hodí jméno Grafomarián, které si dal v jedné skladbě nové desky. Správně, jeden z nejaktivnějších slovenských rapperů svoje ďábelské tempo nezpomaluje ani v letních parnech a v polovině července vydal svoje nové digitální EP Slovenčina pre samoukov. Spojil se na něm s bratislavským beatmakerem jménem Stratasoul.

|Karel Veselý |Hudba

Africa Hitech: Návštěva v dubovém blázinci

Dva britští muzikanti se v roce 2007 potkali na Red Bull Music Academy v Torontu a natočili spolu jeden track. Pak na sebe o dva roky později znovu narazili v Austrálii, kam se mezitím nezávisle na sobě odstěhovali, a řekli si, že musí jít těm náhodám víc na ruku. To je v kostce historie projektu Africa Hitech, který tvoří soulový zpěvák a producent Steve Spacek a beatmaker Mark Pritchard (známý hlavně pod přezdívkou Harmonic 313).