Jak užitečný je Black Friday pro národní ekonomiku?

Nastává Black Friday, svátek konzumu, povzdechne si občan, pro kterého se proud reklam s tímto nadpisem stává nesnesitelným. Jako by se termín Black Friday, tedy Černý pátek, stával synonymem úpadku a předvánočního šílenství, které úplně zakrývá smysl křesťanských Vánoc i adventního období před nimi.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Black Friday v ulicích Prahy

Black Friday v ulicích Prahy | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Zakrývat oči i uši před aktuálním povykem maloobchodu však znamená ignorovat důležitý jev obchodního života i snahu byznysmenů obchodní provoz co nejvíc kultivovat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Holub: Jak užitečný je Black Friday pro národní ekonomiku

Podařený Black Friday může pomoci ekonomice nejen tím, že jednorázově zvýší obrat maloobchodu, může také příznivě ovlivnit cenovou hladinu a tím také kondici celého národního hospodářství. Právě letos může přispět opravdu významně.

Kultura Černého pátku přišla do Evropy teprve začátkem století z Ameriky. Tradičně jde o čtvrtý pátek v listopadu, který letos tedy připadá na šestadvacátého, a opravdu funguje jako výzva zákazníkům začít nakupovat ve velkém na Vánoce. Při velkém obratu mohou obchody své zboží zlevnit a v důsledku se tedy jedná o vzájemně výhodný byznys.

Díky velkým výnosům, které Black Friday přinesl v uplynulých letech oběma stranám, zákazníkům i prodejcům, se zvláštní režim rozšířil na celý týden, kterému se teď říká Black Week.

Stačí počkat na správný okamžik

Nutno připustit, že v Česku se ještě všechna pravidla černopátečního obchodování nedodržují. Například některé firmy inzerují Black Friday už od začátku listopadu a objevily se i pokusy využít oblíbený termín například v září. Už tím se zpochybňuje fakt, že se jedná o opravdu mimořádnou událost.

Proto také rozumný zákazník nevěří každému tvrzení o tom, jak skvělá je osmdesátiprocentní sleva, kterou obchodní firma právě nabízí. Srovnání více možností z nabídek nejrůznějších firem by mělo být dostatečnou pojistkou proti tomu, aby se člověk nechal napálit.

Není nutno zpochybňovat, že se ceny na Černý pátek opravdu snižují, svědčí o tom dokonce makroekonomická data z minulých let, ze kterých ovšem vyplývá, že se výrazný pokles cen týká výhradně elektroniky a dalších domácích spotřebičů, tedy počítačů, mobilů, sluchátek, ale třeba také kávomatů a vysavačů.

Vtip je v tom, že právě v této oblasti se výrobky nejčastěji modernizují, zastarávají a ceny těch starších rychle klesají. Černý pátek je tedy užitečným opatřením, při kterém se rázem zvýší dostupnost určitého zboží, které by se stejně muselo zlevnit. Z toho mimochodem vyplývá, že s nákupem je také možné počkat.   

Letos nás ekonomové straší inflací a mnozí z nás reagují panickými nákupy předraženého zboží s obavou, že brzy zdraží ještě víc. Tím však inflaci dál zrychlují. Black Friday je proto užitečnou připomínkou, že zboží může také zlevnit. Stačí prostě počkat na správný okamžik.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

Petr Holub Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme