Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Co spojuje Trumpa a Babiše? Tajemství teflonové pánve

Andreje Babiše a Donalda Trumpa spojuje podnikatelská minulost, chuť vyčistit politiku, a zejména schopnost odolat všemu, co se jim postaví do cesty. Pro tento politický zázrak má známá levicová intelektuálka Naomi Kleinová své vlastní vysvětlení.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vstup do Trumpova mrakodrapu Trump Tower

Vstup do Trumpova mrakodrapu Trump Tower | Zdroj: Reuters

Donald Trump je politickou obdobou teflonové pánve – pro jeho voliče neexistuje politický skandál nebo kritika, které by se na prezidenta nalepily. Stačí si vybrat: od utajování daňových přiznání přes ponižování žen až po podivná setkání jeho spolupracovníků a blízkých s Rusy. Prezidentovi se nedaří vynutit zákaz migrace, zrušit Obamacare ani přinutit Mexiko zaplatit zeď na svých hranicích. Přesto se jeho podpora mezi republikány pohybuje kolem 80 procent.

Kde v Evropě by volby vyhrál někdo jako Trump? V Česku, píše server Politico

Číst článek

Teflonový fenomén má i svou českou verzi v podobě Andreje Babiše. Jeho popularitou u voličů za poslední léta nijak neotřáslo několik konfliktů zájmů, nařčení z podivných podnikatelských praktik či strategické porady s redaktorem vydavatelství ze svěřenského fondu.

Co přesně s popularitou nejzajímavějšího slovenského exportu udělá kauza Čapí hnízdo, spolehlivě ukážou až říjnové volby. Průzkum, který si Český rozhlas nechal udělat ve druhé polovině srpna, ale ukázal, že i přes všechen humbuk by ANO přesvědčivě vyhrálo volby s více než 28 procenty hlasů. A do médií zatím nepronikají žádné zprávy o hromadném odlivu voličů.

Značka Trump

Trump i Babiš jsou politickými fenomény, které s ladností lokomotivy válcují skandály, jež by stačily na vykolejení několika politických kariér. Vysvětlení, proč tomu tak je, jsou složitá, neúplná a neexistuje na nich jednoznačná shoda.

Část voličů je na skandály svých zástupců méně citlivá. Server Breitbart podporující Donalda Trumpa i facebookové stránky Andreje Babiše vykreslují radikálně odlišné světy, které kolem sebe vidí zastánci obou politiků. A oba muži mají dar vycítit, co chce jejich publikum slyšet, a dokážou mu to s patřičným zápalem sdělit.

Luxusní rezidence amerického prezidenta Donalda Trumpa Mar-a-Lago | Foto: Reuters

Jedno méně tradiční vysvětlení nedávno nabídla levicová intelektuálka Naomi Kleinová. Její nejnovější kniha Ne nestačí (No is not enough) zkoumá nástup Donalda Trumpa k moci i to, k čemu jeho vláda může vést. Aby fenomén Trump pochopila, pomohla si Kleinová svými předchozími poznatky o světě marketingu a obrovské síle značek, které popsala v knize Bez loga.

„Teflonovitost“ Trumpa tak podle ní líp než politologie vysvětluje právě marketing. „Jeho značka je být absolutním šéfem, mužem, který je tak bohatý, že si může dělat, co chce, kdykoliv chce a s kýmkoliv chce,“ píše Kleinová. Ostentativní chlubení se zlatými závěsy či luxusním sídlem jenom posiluje značku tvrdého, ale zato úspěšného byznysmena. Ve světě, který kolem sebe vytvořil, je Trump vítězem a každý, koho se při cestě nahoru nevyhnutelně „dotkl“, v této logice poraženým.

Odpouštění věrných

Pokud se už jednou povede vytvořit úspěšnou značku, klíčové je podle Kleinové držet se jí. Pokud tedy Trump kdysi televizní diváky své reality show upoutal jako úspěšný a tvrdý obchodník, pro kterého obejít zákon znamená chytré rozhodnutí, není důvod, aby mu toto chování - pro které jejich přízeň ostatně získal - neodpustili i v politice.

Pokud k tomu všemu ještě přistoupíte na názor, že politika je plná nepoctivých jedinců a všichni stejně kradou, není důvod opustit toho jednoho, který to nejhlasitěji slibuje změnit a stejně „už krást nepotřebuje“. Jistá bezskrupulóznost může být při vypouštění močálu dokonce výhodou.

Americkou zkušenost s Trumpem nelze jednoduše vztáhnout na českou realitu a ani teorie Kleinové nevysvětluje vše. Její marketingový pohled a nahrazení termínu „volič“ termínem „fanoušek“ ale může alespoň částečně pomoci nahlédnout, proč věrným příznivcům některé excesy prostě nevadí.  

Eva Mošpanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme