Proč mají ve Francii málo benzinu

Za šťastného člověka se ve Francii může považovat ten, který má v autě plnou nádrž benzinu nebo nafty. Poslední dobou je o pohonné hmoty velká nouze, protože zaměstnanci – odboráři – dvou podniků obchodujících s naftou, TotalEnergies a Esso Exxon Mobil, už tři týdny stávkují.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Uzavřená čerpací stanice na okraji Paříže, přes tankovací pistole je nápis „Mimo provoz“

Uzavřená čerpací stanice na okraji Paříže, přes tankovací pistole je nápis „Mimo provoz“ | Foto: Martin Balucha | Zdroj: Český rozhlas

Proč ke stávce došlo? Zaměstnanci Totalu chtějí vyšší platy o 10 procent, jejich argumentem je, že Total letos vydělal mnohonásobně víc než loni. Říkají, že podniky, které mají velké zisky z energetické krize spojené s válkou na Ukrajině, by měly lépe platit svoje zaměstnance, nejen vyplácet dividendy akcionářům.

Přehrát

00:00 / 00:00

Klára Notaro: Proč mají ve Francii málo benzinu

Odboráři také poukazují na dopad manipulace s chemikáliemi na jejich zdraví. Jako výsměch zaměstnancům považují to, že si generální ředitel Patrick Pouyanné zvedl plat, i když loni dostal od firmy téměř 6 milionů eur.

Ministr financí Bruno Le Maire opakovaně nabádá vedení podniku Total, aby zvýšilo platy svých pracovníků. Ale stát nemůže vstupovat do konfliktu soukromého podniku a jeho zaměstnanců. Situace s nedostatkem pohonných hmot se den za dnem komplikuje. Stát musel povolat do povinné služby některé zaměstnance, aby bylo dost benzinu aspoň pro zdravotníky.

Doba, kterou si odboráři ke stávce vybrali, není pro jejich spoluobčany lehká. Po problémech spojených s manifestacemi žlutých vest, které před čtyřmi lety odstartovala právě vyšší cena nafty, po covidové epidemii, po šoku z války na Ukrajině přišel nedostatek energie a inflace. Nyní Francouze zaskočila stávka v rafineriích. Ta se méně dotýká obyvatel Paříže a okolí, kde existuje hromadná doprava.

Sen Francouzů

Nejvíc jsou stávkou postiženi obyvatelé žijící mimo velká města. Zde prakticky neexistují autobusové nebo železniční spoje, protože Francie po desetiletí propagovala osobní dopravu autem. Automobil byl symbolem prosperity a osobní svobody. Nyní se ukazuje, že tato svoboda závisí na mnoha faktorech.

Zavřené pumpy a dlouhé fronty: Stávky francouzských rafinérií způsobují chaos na čerpacích stanicích

Číst článek

Dnes se i v Paříži stojí fronty na benzin – okružní dálnice kolem hlavního města, zvaná Périphérique, je poblíž čerpacích stanic zablokovaná. V pravém pruhu se stojí a čeká, kdy se fronta pohne. Ve frontě stojí i ti nejchudší – muži, kteří na motorkách dovážejí zboží až do domu, nebo řemeslníci a dělníci, kteří potřebují vůz na přepravu nářadí. Lidé často marně čekají před pumpou dlouhé hodiny, a odjedou s prázdnou.

Objevilo se obchodování s benzinem na černém trhu – ti, kdo už v nádrži nemají ani kapku, si předražený benzin rádi koupí.

Nyní se zdá, že vlivný, politicky zabarvený odbor CGT (Konfederace práce) pozastaví údržbu jaderných reaktorů, které nyní Francie tolik potřebuje.

Jaký bude podzim a zima, když se ze stávky jednoho odvětví stane stávka generální? Levicové strany sdružené pod názvem NUPES stávku podporují.

Všichni řidiči ve Francii doufají, že stávka v energetických podnicích brzy skončí. Pak to ještě podle techniků bude trvat dobré tři týdny, než se situace dostane do normálu. A to je sen Francouzů.

Autorka je spisovatelka, žije v Paříži

Klára Notaro Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme