Druhý Havlíček podepisuje druhé memorandum

Ministr průmyslu Havlíček podepsal memorandum o lithiu. Stejná zpráva se opakuje po čtyřech letech, nutno přiznat, že v detailech se ta současná přece jen liší. Před čtyřmi lety podepisoval ministr Jiří Havlíček (ČSSD) dohodu s australským těžařem European Metals, že se lithium začne v Krušných horách těžit roku 2021 a že se vytěžená hornina po úpravách přednostně odešle do továrny na českém území. Tam se z ní vyrobí baterie do elektromobilů.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr průmyslu a obchodu, Karel Havlíček a ředitel ČEZ, Daniel Beneš podepsali memorandum přípravy továrny na bateriové články do elektromobilů.

Ministr průmyslu a obchodu, Karel Havlíček a ředitel ČEZ, Daniel Beneš podepsali memorandum přípravy továrny na bateriové články do elektromobilů. | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zmíněné memorandum se stalo rozhodujícím motivem volební kampaně, když ho strany ANO, SPD a KSČM označily za loupež za bílého dne, při které se české národní bohatství dostává do cizích rukou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Holub: Druhý Havlíček podepisuje druhé memorandum

Tentokrát podepsal Karel Havlíček, ministr hnutí ANO, memorandum s polostátní firmou ČEZ, že postaví továrnu na baterie. Termínem dokončení má být rok 2025, kdy se podle nových plánů začne lithium pod Krušnými horami těžit.

Také těžařem bude společnost ČEZ, která drží 51 procent akcií ve společném podniku s držitelem dobývacích práv. Tím je stále australská firma European Metals.

K aktuálnímu memorandu se váže příslušný marketing. Továrna se nazvala gigafactory podle projektů společnosti Tesla a připomíná se, že bude využívat největší ložisko lithia v Evropě.

V nastupujícím trendu elektromobilů to na první pohled vypadá pěkně. Vytěžíme národní bohatství a státní firma ČEZ ohlídá, aby zisk neutekl za hranice.

V řetězci někdo přebývá

Na druhý pohled člověka přirozeně napadne, proč se v souvislosti s lithiem pořád podepisují memoranda. Logická odpověď zní, že je za tím politika.

Havlíček: Chceme v Česku aspoň jednu továrnu na baterie pro auta. Zájem má Volkswagen a LG

Číst článek

Příslušný ministr Havlíček měl za úkol začít se zpracováním lithia, plán nesplnil, a tak aspoň sepsal dokument, že to bude co nejdříve. Teď jenom věřit, že za další čtyři roky nepřijde nový ministr a nepředloží veřejnosti třetí memorandum o dokončení v roce 2029.

Samotný plán využít krušnohorské lithium na baterie ostatně vyžaduje zpřesnění. V Cínovci je k dispozici opravdu jedno z největších evropských nalezišť, i když podle jiných údajů je největší v srbském Jadaru, případně v německém Oberrheingrabenu.

Dosud jenom nebyla zodpovězena otázka, nakolik se těžba pod Krušnými horami vyplatí. Obsah kysličníku lithného v hornině dosahuje půl procenta, přitom v Jadaru je čtyřikrát větší a v rakouském Wolfsbergu třikrát.

Zřejmě největší nejistotu přináší otázka, jak může fungovat složitý výrobní proces řízený státní firmou. To nemá v Evropě obdoby.

Je pravda, že technologii pro těžbu dodá menšinový australský akcionář a že do gigafactory bude investovat zahraniční partner, Volkswagen nebo LG. Ve srovnání s jinými evropskými projekty však v řetězci někdo přebývá a projekt komplikuje. Ale třeba to u nás půjde i s účastí státu.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

Petr Holub Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme