Část Čechů trpí, část vidí lepší budoucnost

Přišly těžké časy, o to důležitější roli bude v ekonomice hrát optimismus. „Pokud vaše země vyhraje Velkou cenu Eurovize, může se to pozitivně odrazit na vašich výsledcích na akciovém trhu,“ vysvětlil ekonomický analytik Kim Cramer Larsson. Asi to do jisté míry myslel v nadsázce, vychází ovšem z výpočtů jedné izraelské univerzity a svůj výklad publikoval jménem důležité investiční banky Saxo.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování

Dokud zákazníci neopustí svůj fatalismus a ve své většině budou akceptovat stále vyšší ceny, pak ceny porostou i nadále (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Jinými slovy, dobrá nálada přináší optimismus a ten zase ekonomické úspěchy. Ostatně tím analytik jen na příkladu potvrzuje, co dávno říká zdravý rozum.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Holub: Část Čechů trpí, část vidí lepší budoucnost

Potíž je v tom, že optimismus dokáže udržet jenom někdo, jak o tom nově svědčí průzkumy ekonomických nálad v Česku a také v Německu. Obavy, že jejich rodina zchudne, zasáhly podle Českého statistického úřadu nejvíc občanů od května roku 2012, a jestli to tak půjde dál i příští měsíc, dosáhne statistika negativního rekordu od počátku počítání, tedy od roku 2002.

Nikdy nebyla tak velká nejistota, nikdy nám nehrozilo v ekonomickém ohledu tak velké nebezpečí, ani v časech covidu, ani za globální finanční krize, ani v následující dluhové krizi.

Vláda teď už doopravdy musí obracet každou miliardu opatrně, doporučuje ekonomka Zamrazilová

Číst článek

Nikdo se tomu nemůže divit. Svět se vymkl kontrole, za humny zuří válka a ceny nepřetržitě rostou. Zlepšit situaci vlastními silami je nemožné, protože novou a výrazně lépe placenou práci člověk nesežene.

Omezit spotřebu

Proto lze těžko pochopit, proč mají tak dobrou náladu čeští podnikatelé. Jejich optimismus, pokud jde o zakázky a schopnosti je naplňovat, je totiž největší od května roku 2008.

Lze to pochopit u provozovatelů služeb, které už netrápí zavírání provozoven, kdy opravdu neměli jak reagovat. Také průmyslníkům už začaly chodit náhradní díly a oni mohou dokončovat rozdělané výrobky.

Tento optimismus může přejít, ostatně je neobvykle vysoký ve srovnání s Německem, kde podle indexu Ifo obavy z budoucnosti dosud převládají. Ovšem celkové podnikatelské klima se po šoku z ruské agrese na Ukrajinu zlepšuje i tam.

Nejzajímavější ale je okolnost, že v Česku roste spokojenost také v maloobchodu. Pravda, není na takové úrovni, jako byla po uvolnění covidových opatření loni o prázdninách.

Takřka se tím probouzí temné podezření, že obchodníci pod záminkou inflace vydělávají víc než dříve, i když spotřebitel trpí. Ovšem podezírat obchodníky je zbytečné. Inflace totiž nezáleží na nich, ale hlavně na zákaznících.

Dokud neopustí svůj fatalismus a ve své většině budou akceptovat stále vyšší ceny, pak ceny porostou i nadále. Právě v tom pomůže i spotřebitelům optimismus, tedy důvěra, že se poměry obrátí k lepšímu, pokud s tím něco začnu dělat.

To by znamenalo omezit spotřebu s výjimkou nezbytností a počkat, až obchodníci při pohledu na plné regály či zásobníky začnou za pár měsíců zlevňovat. Po nějakou dobu bude hůř, ale v důsledku se poměry zlepší.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

Petr Holub Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme