Novináři by se neměli vzdát bez boje

Evropský parlament se chystá hlasovat o ochraně autorského práva, která by se týkala i novinářů.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Google (ilustrační foto)

Google (ilustrační foto) | Foto: Pexels | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0,©

Ve stručnosti jde o to, že média platí novináře, kteří vytvářejí zprávy a tyto zprávy pak publikují internetové platformy, aniž by za ně novinám, televizím a rádiím platily. Důsledkem toho Google či Facebook nevědí, co s penězi, zatímco redakce skomírají, protože novinařina se prodražuje a na novináře je stále méně peněz.

Pohledy na tento problém jsou dva. Na jedné straně jsou novináři, kteří vyzývají poslance Evropského parlamentu, aby zakročili proti zlodějně a přinutili provozovatele internetu platit za zveřejňování odkazů na cizí práci.

Na straně druhé u europoslanců lobbují za Google či Facebook Piráti, kteří europoslance vyzývají k záchraně svobody internetu a k odmítnutí cenzury. Jde o zásadní spor ve kterém nemohou mít pravdu obě strany.

Oblíbený slogan Pirátů zní „internet je naše moře“. V praxi to znamená, že na internet pohlížejí jako na posvátnou krávu a o nějaké regulaci nechtějí ani slyšet.

Krást se nemá

Po skutečných pirátech mají v genech vlažný vztah k autorským právům, neboť na obsah internetu pohlížejí jako na kořist, která patří tomu, kdo se jí zmocní. V podání loupežníka je lup legitimní dovednost a místo aby se styděl, chlubí se svou šikovností.

Pro média, včetně těch internetových, jsou internetové vyhledávače a sociální sítě konkurencí, která parazituje na jejich produktech při prodeji reklamy. Vykrádáním médií zvyšují sledovanost.

Facebook je stroj na peníze. Pomáhá i extremistům, když zaplatí, říká analytik

Číst článek

Uživatel internetu to neřeší a má-li volit mezi placeným zpravodajským servrem a bezplatným přehledem převzatého obsahu, v naprosté většině vezme zavděk lupem, zprostředkovaným vyhledávači.

Možná boj s Googlem a Facebookem nelze vyhrát a budoucnost patří loupeživým Pirátům. Novináři by se ale neměli vzdát bez boje. Jde o princip. Krást se zkrátka nemá a pokud  internetové platformy nechtějí naši práci kupovat, ať sami dělají novinařinu a konkurují médiím vlastním zpravodajstvím. Pak je zde ještě otázka, jak mají média informovat o Pirátech. Nabízí se říkat o nich pravdu. Jsou to skutečně piráti.

Ivan Hoffman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme