Rychlík barvy pomeranče zmizel za obzorem
Na přelomu 60. a 70. let ho znal doslova kdekdo. Početní ctitelé country coby kytaristu, textaře a jednoho z vokalistů pravověrné skupiny Greenhorns. A ti druzí z anekdotických kreseb na zadních stranách oddechových časopisů.
Jan Vyčítal, obecně spíš Honza, vystudovaný grafik (stejně jako kolega z kapely Marko Čermák, tvůrce nové výtvarné podoby Rychlých šípů a zároveň první český virtuos na pětistrunné banjo), byl tehdy postavou nepřehlédnutelnou.
Vnadné trampky i ufonky
A neskrývající hluboké amerikanofilství, demonstrované repertoárem skupiny hrající počeštěné country and western anebo nový bluegrass. Vyčítal i na pódiu vypadal jako ryzí tramp, chyběla mu jen legendární usárna.
Tu zase mívaly na zádech figurky z jeho karikatur odehrávajících se v krajích navštěvovaných trampy s nezbytnými cigaretami přilepenými na dolním rtu. A také nadmíru vnadnými a obyčejně rovněž nikotinu holdujícími trampkami.
Někdy šlo o postavy odlišné, třeba z vesmíru, a občas se to i propojilo. Jako na obrázku, kdy se z okénka létajícího talíře vyklání ufonka bujných tvarů, ukazuje na trampa dole, nápadně se podobajícího samotnému Vyčítalovi, a křičí: „Pane kapitáne, pane kapitáne, chyťte mi toho brejlatýho na hraní!“
Bylo to všechno vcelku prosté, ale osvěžující. A Vyčítalovy písňové texty doslova skvělé. Důkladně poučené z překladové antologie americké lidové poezie a obohacené vlastní jazykovou a nevšední vynalézavostí.
Některé z nich zpíval sám – nejslavnější je asi tulácký Pomerančový expres, do kterého oproti původnímu textu vmíchal i Nashville, českými „countrysty“ vzývané centrum žánru.
Kresby i songy v Posázaví
Zkrátka – Vyčítal zůstával zahleděný za oceán. I v časech normalizačních, kdy se Greenhorni, pokud chtěli dál hrát, museli také přizpůsobit. A tak se z nich stali Zelenáči. A to přesně vzato samozřejmě nemuseli.
Ale zase je fakt, že normalizačním funkcionářům česky zpívané americké country v podstatě nevadilo. Asi se jim zdálo sentimentálně neškodné. Na rozdíl od rázného a jim nesrozumitelného rocku, se kterým naopak zatočili.
Vyčítal a Zelenáči přežívali a dařilo se jim jednou lépe, jednou hůře. Někteří se pustili do vlastní hudební kariéry. Kouzlo znovuobjeveného Divokého západu prostřednictvím písní a balad postupem let chtěj nechtěj trochu vyprchávalo. I když konkrétně Vyčítala, pořád zároveň kreslícího, láska k té stejné muzice neopustila.
Ve věku 77 let zemřel Jan Vyčítal. ‚Suchou stezku a slunce nad hlavou,‘ vzkazují pozůstalí z Greenhorns
Číst článek
A ještě roku 1990 ji velkolepě zúročil vlastní skladbou o Plzni osvobozené na konci 2. světové války americkou armádou – a to komunistický režim čtyřicet let pomíjel: „To tenkrát v čtyřicátom pátom.“ To vyšlo spontánně a náramně.
Vyčítal se to později pokusil tak trochu zopakovat. Ale jím přepsaná dávná písnička oslavující prvního kosmonauta Gagarina, naladěná teď na podporu výstavby amerického radaru v Brdech, „Dobrý den, prapore hvězd a pruhů“, nazpívaná navíc s tehdejší ministryní obrany Parkanovou, působila přinejmenším těžkopádně. Jak už to u angažovaného umění někdy bývá.
Však si Vyčítala budou lidé pamatovat pro spoustu jiných věcí, dodnes až překvapivě čerstvých, vtipných i dojemných. A v trampských hospodách na březích Sázavy budou ve výčepech ještě dlouho viset jeho kresbičky a bude se na kytary hrát třeba ta o rychlíku barvy pomeranče. Už mě veze, tak good bye.
Autor je komentátor Českého rozhlasu.
O úloze atentátů v dějinách
Jan Fingerland
Ruští občané asi přijdou o české občanství
Ondřej Soukup
Swifties? Noční můra republikánů. Zpěvačka se kvůli podpoře Harrisové stala terčem online útoků
Eduard Freisler
Povodně? Neochota stavět může i zabíjet
Julie Hrstková