Je Jihlava na filmový festival malá?

Jihlava je pro mě spjatá s podzimem už osm let. Za tu dobu vidím, jak se mezinárodní festival dokumentárních filmů proměnil. Nejvíc s ním zamával „covidový“ ročník, kdy se pořadatelé museli na poslední chvíli přesunout do virtuálního prostoru. Chybělo tak sdílení dojmů z promítání a letmé kontakty se známými u piva nebo na schodech před DKO. Po-festivalový online program je teď ale příjemným výdobytkem a letošní účastníci ho ocení dvojnásobně.

Komentář Jihlava Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

filmový festival v Jihlavě

filmový festival v Jihlavě | Zdroj: MFDF Jihlava

Fronty na projekce se totiž táhly až před kinosály a připomínaly spíše řadu nervózních zákazníků. Rezervační systém v aplikaci se naplnil během několika minut, a proto se desítky diváků rozhodli některé snímky vystát. Jiní to vzdali a vyrazili po bílé čáře na chodníku za jiným filmem, na který se třeba také nedostali. A v Dělnickém domě se letos nepromítalo.

Tituly z České radosti, které se každoročně těší nejvyšší návštěvnosti, měly jednu reprízu v malých sálech. V DIODu jsem třeba čekal tři čtvrtě hodiny na promítání dokumentu Jany Počtové Šťastně až na věky. Těsně přede mnou ale zástup zastavili.

Dokuopera, netypické vztahy a Anna Kareninová. Jihlavský dokumentární festival oznámil své vítěze

Číst článek

Slečna u dveří oznámila, že se čeká na filmovou delegaci, která má na několik míst rezervaci. Kolem mě se i přes to proplétali nervózní diváci a neomaleně se do slečny s laserovým pípátkem naváželi. Díky ochotě jedné z pořadatelek jsem si nakonec sedl do první řady a až na pár osob pak poslali celou frontu pryč.

Znervózněl jsem a hned vytáhl mobil, abych dravě zabral místo na večerní projekci dokumentu Lucie Králové KaprKód a na další den Kyjevský proces režiséra Sergeje Loznici. Ale přes tyto nesnáze mám na jihlavském festivalu rád přátelskou atmosféru, kdy se tvůrci mísí v davu s návštěvníky a během diskuzí má místo na pódiu stejnou váhu jako to v hledišti.

Naštěstí přálo 26. ročníku také počasí a mezi bloky se dalo postávat s pivem nebo sedět na schodech u kina pohodlně. Jen mi to připomnělo, že se něco změnilo. Pamatuji si totiž na rok, kdy byly před pulzujícím DKO barely s ohněm, u kterých se diváci ohřívali a od úst jim šla pára. Na závěr letošního festivalu v Jihlavě ale padaly teplotní rekordy.

O extrémních výkyvech počasí a klimatické krizi uvažuje ve svých filmech i mnoho dokumentaristů. V těchto kruzích se mluví také o teorii nerůstu, která by nás mohla zachránit před globální katastrofou, lidskou dravostí. Nabízí se tak otázka, jestli by i Mezinárodní festival dokumentárních filmů měl „nerůst“ a jestli by místo tištění mnoha akreditací neměl o své návštěvníky lépe pečovat.

Samozřejmě mě těší, že je jihlavský festival vyhledávanou podzimní akcí a ani nepodceňuji dobrou vůli pořadatelů být šetrnější k životnímu prostředí. Kam chce ale dokumentární přehlídka narůst?

Martin Hrnčíř Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme