Kingdom Come: Deliverance je mediálně vděčný obr mezi schopnými trpaslíky

Češi po dlouhé době bodují na stránkách zahraničních médií - tedy i mimo sekce zimních sportů. „Husitská“ hra Kingdom Come: Deliverance je důkazem, že v Česku lze nejen naplnit velké ambice, ale také je s úspěchem prodat.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hra Kingdom Come: Deliverance. | Zdroj: Warhorse studio

O hře, která je ve svém žánru díky absenci magie, elfů a draků unikátní, už toho česká i světová média napsala spoustu. Není to nezaslouženě: na rozdíl od tvůrců mnoha jiných českých her umí její vývojáři z Warhorse Studios i jejich hlavní tvář Daniel Vávra se svým mediálním obrazem skvěle pracovat.

Češi chtějí prorazit hrou ze středověkého Posázaví. Američanům vadilo, že v ní nejsou černoši

Číst článek

Pozornost na sebe Kingdom Come: Deliverance strhl už před čtyřmi lety, kdy na důkaz jeho životaschopnosti dokázali její tvůrci vybrat přes milión liber. I neherní média pak zmiňovala, že se hra odehrává v autentické české krajině v době panování krále Václava IV., a zabývala se údajnou kauzou s chybějícími černochy, do velké míry přiživovanou samotným Vávrou.

Warhorse se svými ambicemi netajili. Hra, která vyšla minulé úterý, tak konkuruje špičkovým světovým titulům. Vidět je to na ceně - v PC verzi 50 euro nebo 60 dolarů - ale také na počtu chyb, s nimiž se od vydání potýká.

Vlažné recenze ani chyby nevadí

To je zvlášť v žánru RPG, do kterého Kingdom Come spadá, poměrně obvyklý jev: sám Vávra před několika lety vytýkal velkou chybovost tehdejšímu RPG hitu Skyrim. Trhané animace, neschopnost hlavní postavy vyjít schody nebo nezáměrné obnažování vesnického mlynáře se přesto staly terčem ironických komentářů, které vedly mimo jiné k článku Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance.

Pražská FAMU chystá obor věnovaný počítačovým hrám. V zemi funguje přes 50 vývojářských týmů

Číst článek

Recenze jsou kvůli chybám i obtížnosti zejména v úvodu hry rozporuplné. Na herní platformě Steam má Kingdom Come hodnocení 73 %, což ji řadí do spodní třetiny nabídky; podobně je na tom i u herních kritiků (procentuální hodnocení jsou u videoher na rozdíl třeba od filmů vychýlena směrem nahoru).

Jak se ale v herním průmyslu čas od času potvrzuje, vlažné recenze ani přehršel chyb o úspěchu hry nevypovídají. Důležitější je, jak se mohou hráči do herního světa ponořit - a v případě Kingdom Come to jde skvěle. Protagonista těžké začátky vesnického sirotka brzy překoná a naučí se zacházet s mečem, paklíčem i vlastní hlavou. Tenhle postupný vývoj, ve hrách v tak extrémní podobě neobvyklý, je spolu s malebnými českými lesy a autentickými středověkými zápletkami jedna z věcí, které hráče od obrazovky zkrátka nepustí.

Machinarium nebo Arma

Vývojáře tak kritika trápit nemusí. Těm, kterým vadí konkrétní chyby - nebo původně zamýšlené prvky, nejčastěji nemožnost hru kdykoliv uložit - slibují nápravu. A těm, kterým se Kingdom Come zkrátka nelíbí, nemusí slibovat nic: podle informací z konce minulého týdne se novinky prodalo přes půl milionu kusů. 

'Nadřazují hraní her nad ostatní životní zájmy.' Závislost na videohrách má být oficiálně nemocí

Číst článek

Podobně úspěšných českých her je málo - ale ještě míň je těch, o jejichž úspěchu česká veřejnost ví. S místními médii, a často i s těmi světovými, si totiž řada českých vývojářů hlavu neláme.

Dočíst se obvykle můžeme ještě o vizuálně svérázných hrách studia Amanita Design. Těch se prodávají statisíce kusů, nejúspěšnějšího Machinaria dokonce 4 miliony, byť se do prodejů započítávají i mobilní zařízení. Známá je i vojenská střílečka Arma společnosti Bohemia Interactive, jejíž druhý i třetí díl také přesáhl čtyřmilionovou hranici.

Malá studia

Pak jsou tu ale hry, o kterých jste dost možná nikdy neslyšeli - nebo přinejmenším nevíte, že mají něco společného s Českem. Nepatří do prestižní kategorie „velkých“ her - týmy, které je tvoří, mají pár členů, a jejich cena je oproti áčkovým titulům třetinová i nižší.

Přesto se z některých staly hity. Jedna z nejlépe hodnocených her na platformě Steam, hra o budování a automatizaci továren Factorio, dosáhla na více než milión prodaných kopií. Space Engineers, která z hráčů udělá vesmírné těžaře a stavitele, si mohou připsat dokonce dvojnásobek.

A dost možná nejprodávanější česká hra vůbec? Simulátor řízení náklaďáků. Hry Euro Truck Simulator 2 pražských SCS Software se prodalo přes pět miliónů kopií. Do povědomí nehráčské veřejnosti se tyhle hry nejspíš nedostanou, ale zúžit pohled na jediného herního obra je škoda. Schopných trpaslíků je v Česku víc než dost.

Michal Zlatkovský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme