Ťok podpisem smlouvy nerozptýlil mýty kolem mýta

Výběr mýta na českých silnicích je opředen mýty. Nemám tím na mysli mýtné brány, které zaznamenávají, kdo po daném úseku jede a kolik za to má zaplatit.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO)

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) | Foto: Tomáš Krist / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Jde o způsob volby firmy, která měla mýtný systém provozovat. Od začátku ji provázely nejrůznější zkazky o korupci a manipulacích při výběrovém řízení. Počínání lidí, kteří měli tuto věc na starosti, jejich vzniku prospívalo. Zůstalo však u neprokázaných podezření.

Pochybnosti o regulérnosti tendru však úplně nerozptýlily ani výroky soudů, ani verdikt parlamentní vyšetřovací komise, která se problémy kolem mýtného systému zabývala. U zakázky, kde jsou ve hře miliardy korun, se tomu asi nelze vyhnout.

Mýtné brány se vybudovaly, do státní pokladny se začaly hrnout peníze. Zároveň však pokračovaly spory o to, zda jich je dostatek. Zda náklady na pořízení – a hlavně provoz systému – nejsou neúměrně vysoké.

V neposlední řadě nebyl stát schopen řádně zvolit firmu, která by mýto vybírala po vypršení smlouvy. Proto musela o další roky prodloužit kontrakt původnímu výběrčímu. Jinak hrozil návrat dálničních známek, které by řidiči nákladních automobilů či autobusů museli znovu lepit na čelní sklo.

Co na to kapsy daňových poplatníků?

V 21. století by se spíše mělo řešit, zda je skutečně nutné stavět u silnic mýtné brány, zda není lepší využít například satelitní či jinou technologii. Zkrátka vypadalo to, že si vláda neumí poradit s tím, jak nastavit systém tak, aby byl funkční a zároveň pro stát maximálně výhodný.

Ministerstvo dopravy uzavřelo kontrakt na mýtné. Systém budou provozovat CzechToll a SkyToll

Číst článek

K zásadní změně nedošlo ani v poslední době. Po různých peripetiích byl sice určen nový provozovatel mýta, ale nebylo jisté, zda ho bude vybírat. Opět se vedly různé spory. V nich hrál zásadní roli Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Nejdříve dal za pravdu těm, kteří napadli regulérnost soutěže. Po pár měsících názor změnil. Všechno bylo podle něj v pořádku. Ministr dopravy nelenil a novou smlouvu rychle podepsal.

Až následující týdny ukážou, zda tím tento problém na dalších deset let vyřešil. Podivné okolnosti, které nejnovější výběr provázely, nemohou rozptýlit pochybnosti o tom, zda bylo všechno v pořádku. Mýtný systém tak i nadále budou provázet mýty o průhlednosti výběrových řízení, o korupci a nevýhodnosti mýtného systému pro kapsy daňových poplatníků.

Petr Hartman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme