Ťok podpisem smlouvy nerozptýlil mýty kolem mýta

Výběr mýta na českých silnicích je opředen mýty. Nemám tím na mysli mýtné brány, které zaznamenávají, kdo po daném úseku jede a kolik za to má zaplatit.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) | Foto: Tomáš Krist / MAFRA | Zdroj: Profimedia

Jde o způsob volby firmy, která měla mýtný systém provozovat. Od začátku ji provázely nejrůznější zkazky o korupci a manipulacích při výběrovém řízení. Počínání lidí, kteří měli tuto věc na starosti, jejich vzniku prospívalo. Zůstalo však u neprokázaných podezření.

Pochybnosti o regulérnosti tendru však úplně nerozptýlily ani výroky soudů, ani verdikt parlamentní vyšetřovací komise, která se problémy kolem mýtného systému zabývala. U zakázky, kde jsou ve hře miliardy korun, se tomu asi nelze vyhnout.

Mýtné brány se vybudovaly, do státní pokladny se začaly hrnout peníze. Zároveň však pokračovaly spory o to, zda jich je dostatek. Zda náklady na pořízení – a hlavně provoz systému – nejsou neúměrně vysoké.

V neposlední řadě nebyl stát schopen řádně zvolit firmu, která by mýto vybírala po vypršení smlouvy. Proto musela o další roky prodloužit kontrakt původnímu výběrčímu. Jinak hrozil návrat dálničních známek, které by řidiči nákladních automobilů či autobusů museli znovu lepit na čelní sklo.

Co na to kapsy daňových poplatníků?

V 21. století by se spíše mělo řešit, zda je skutečně nutné stavět u silnic mýtné brány, zda není lepší využít například satelitní či jinou technologii. Zkrátka vypadalo to, že si vláda neumí poradit s tím, jak nastavit systém tak, aby byl funkční a zároveň pro stát maximálně výhodný.

Ministerstvo dopravy uzavřelo kontrakt na mýtné. Systém budou provozovat CzechToll a SkyToll

Číst článek

K zásadní změně nedošlo ani v poslední době. Po různých peripetiích byl sice určen nový provozovatel mýta, ale nebylo jisté, zda ho bude vybírat. Opět se vedly různé spory. V nich hrál zásadní roli Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Nejdříve dal za pravdu těm, kteří napadli regulérnost soutěže. Po pár měsících názor změnil. Všechno bylo podle něj v pořádku. Ministr dopravy nelenil a novou smlouvu rychle podepsal.

Až následující týdny ukážou, zda tím tento problém na dalších deset let vyřešil. Podivné okolnosti, které nejnovější výběr provázely, nemohou rozptýlit pochybnosti o tom, zda bylo všechno v pořádku. Mýtný systém tak i nadále budou provázet mýty o průhlednosti výběrových řízení, o korupci a nevýhodnosti mýtného systému pro kapsy daňových poplatníků.

Petr Hartman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme