Korespondenční volba. Je v souladu s Ústavou?

O zavedení možnosti korespondenční volby občanů České republiky pobývajících v zahraničí se vedou diskuse již celá desetiletí. Nyní je návrh novely volebního zákona, která má tento způsob hlasování umožnit, v Parlamentu a bude se rozhodovat o jeho schválení. Rozhodujícím hlediskem, zda ji přijmout, či nikoli, musí pochopitelně být to, je-li v souladu s Ústavou.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prezidentské volby 2018, volební urna

Bude už v prezidentských volbách platit možnost volit korespondenčně? | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: Český rozhlas

V té se v článku 18 praví, že volby „se konají tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva“.

Přehrát

00:00 / 00:00

Daniel Kroupa: Korespondenční volba

Hlavním úskalím korespondenční volby je pochopitelně první ze jmenovaných principů: tajné hlasování. Ve volební místnosti volič svůj hlas sám vkládá do čisté obálky za plentou, aby nikdo neviděl, pro kterou stranu či kandidáta hlasuje a nebyl při tom ovlivňován druhou osobou ani tlakem úřadů, které ztělesňuje volební komise.

Lidem, kteří nezažili volby v dobách komunistické totality, to může připadat nedůležité, ale právě tak tehdy režim zajišťoval, aby kandidátka Národní fronty získávala svých 99,9 procent hlasů.

V 50. letech se pro ni volilo „demonstrativně“ a plenty byly zavedeny až po roce 1968. Lidé se i nadále báli za plentu chodit upravovat volební lístky a někteří, nikoli bezdůvodně, se domnívali, že ať hlasují jakkoli, komise stejně zajistí požadovaný výsledek.

Všeobecné a rovné volební právo

Toto nebezpečí ovšem při korespondenční volbě ze zahraničí nehrozí. Vážnější námitkou je, že stát při tomto způsobu hlasování není schopen voličům zajistit, aby je nikdo blízký nenutil hlasovat pro někoho, koho nechtějí. To si prostě musí každý zajistit sám.

Lze říci, že pro celkové výsledky, pokud se zabrání manipulaci s hlasovacími lístky, bude takové případné ovlivňování bezvýznamné. Z hlediska volebního práva jednotlivce to však nepochybně významné je. Avšak je takové nebezpečí dostatečným argumentem k tomu, aby bylo upřeno volební právo desítkám tisíc našich občanů v zahraničí? Na tuto otázku si budou muset odpovědět poslanci a poslankyně před tím, než budou o této věci rozhodovat.

SPD chce ve sněmovně dál blokovat korespondenční volbu, vadí jí i pandemický zákon

Číst článek

Mezi méně závažnými výhradami vůči korespondenční volbě ze zahraničí mě zaujala jedna, která se opakuje i v jiných souvislostech: Občané žijící trvale v zahraničí neplatí v České republice daně, je správné, aby rozhodovali o tom, jak se bude s vybranými daněmi v tuzemsku nakládat? Je to vlastně obrácená zásada anglosaského ústavního práva „no taxation without representation“, žádné zdanění bez reprezentace, která vedla například ke vzniku Spojených států amerických.

Pravda, v devatenáctém a někde i ve dvacátém století bylo placení daní či majetkový census podmínkou volebního práva. To však bylo do jisté míry ospravedlnitelné v zemích, kde suverénem byl panovník, který kromě výdajů rozhodoval o všem ostatním.

V republikánském zřízení však je suverénem lid, a proto je obhajitelné pouze všeobecné a rovné volební právo, jak se ostatně praví i v naší Ústavě.

Autor je filozof a pedagog

Daniel Kroupa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme