Spisovatel jako marketingová značka, to dnes funguje

O jednom z nejprestižnějších knižních veletrhů Evropy v Lipsku se mezi Čechy mluví víc než kdykoli předtím. Patří sice k nejstarším na světě, ale mezi širokou veřejností stával spíš na okraji zájmu. Letos je tomu ale jinak – jeho hlavním hostem je Česká republika. A tak se v předposledním březnovém týdnu v největším městě Saska bude hojně mluvit o naší literatuře a kultuře.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Knihkupectví (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Organizátoři české účasti na veletrhu udělali chytrý tah – v Lipsku odstartovali už loni na podzim projekt Rok české kultury, který propagují pod chytlavým sloganem – AHOJ Lipsko.

‚Obrovská šance pro českou literaturu.‘ Česko bude hlavním hostem knižního festivalu v Lipsku

Číst článek

Uvažovat marketingově a nabízet kulturu poutavě, v pestrém obalu a bez obav z nařčení, že umění se prodává samo a bez potřeby se podbízet, se rozhodl také tým kolem Martina Krafla, který je hlavním koordinátorem „českého zastoupení“ v Lipsku. Vypsal granty pro vydavatele, kteří půjdou do určitého rizika a zafinancují překlad knihy současného autora z češtiny do němčiny s tím, že část peněz z grantu mohou použít na propagaci toho vybraného spisovatele. 

Na stánku v Lipsku tak bude k mání až sedmdesát knížek současných českých autorů a Martin Krafl doufá, že alespoň menší polovina z nich se mezi německými čtenáři chytne. A pomůže v tom právě promyšlený marketing.

Holasovice mají nejlepší knihovnu. Její pracovníky ocenili za profesionalitu i bohatý fond

Číst článek

Spisovatel tohoto světa už není introvertní osobností, která se straní světa, naopak –  autoři čile blogují, na sociální sítě dávají mnohdy duchaplné fotky odkazující ke své tvorbě a dokonce se neobávají vystoupit před televizní kamery a být hostem pořadu například o vaření.

Podle ředitele největšího českého knižního veletrhu Světa knihy Radovana Auera to bez marketingu už nejde. „Možná staromilci budou prskat, protože to z knihy dělá zboží a housky na krámě, ale bez propagace se kniha ke čtenáři nedostane,“ říká Auer.

Český knižní trh je přesycený. Vyjde až sedmnáct tisíc knih ročně a v tomto počtu se ani ten největší znalec a fanoušek literatury stěží vyzná. Autor se tak stává značkou a vydavatel raději sáhne po dobře nabídnuté novince, která má parametry kvalitní knihy, než po zakřiknutém spisovateli, kterého objeví osvícený odborník. A i ten ve finále bude muset svého objeveného autora marketingově prodat.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme