Školami obchází strašák maturity z matematiky

Radši budu maturovat z něčeho jiného než z matematiky. Takto letos uvažovaly téměř tři čtvrtiny studentů. Ti, kteří si více věřili v „počtech“, se nakonec přepočítali.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita (ilustrační foto)

Ilustrační foto | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Řeč je o zhruba pětině, která písemnou zkoušku z matematiky nezvládla alespoň na čtyřku. Bude si tak muset test po prázdninách zopakovat. Těch, kteří prolezli s odřenými zády, bylo také požehnaně.

U maturity z matematiky propadla téměř čtvrtina studentů, v testu z češtiny neuspěl každý desátý

Číst článek

Zkrátka se ukazuje, že s matematikou se potýká většina žáků, kteří míří k maturitě. Proto se jí snaží vyhnout. Když to z nějakého důvodu udělat nemohou, doufají, že ji alespoň na čtyřku zvládnou.

Jak ukazují výsledky z posledních let, není tato víra naplněna u čím dál většího počtu z nich. Vypovídá to buďto o tom, že nemalá část škol není schopna učit děti matematiku tak, aby zkoušku z dospělosti zvládly. Nebo je nastavena špatně. Nechce se totiž věřit tomu, že by populace postupně hloupla a nebyla schopna vstřebat požadované matematické znalosti.

Každoročně klesající počet žáků, kteří jsou vůbec ochotni skládat maturitu z matematiky a alespoň na čtyřku u ní uspět, názorně dokazuje, že se po příčinách příliš nepátrá, nebo se s tím nic zásadního nedělá.

Vidina povinné maturity z matematiky

Řešením není matematiku z maturit postupně vytěsnit. Jde totiž o obor, který je důležitý pro rozvoj logického myšlení. Matematika by se proto neměla zredukovat na „kupecké počty“ a neměla by se na středních školách přestat vyučovat. Je to pochopitelně nadsázka.

Realitou byla nejprve snaha zabránit povinné maturitě z matematiky. Nebyla úspěšná, přesto se pravidelně objevují diskuse o tom, zda tuto povinnost o nějaký ten rok odložit, či nikoli.

Pokud by posun byl doprovázen snahou zlepšit vztah žáků k matematice a zdokonalit jejich znalosti, nebylo by to na škodu. Odklad by však s velkou pravděpodobností žádnou zásadní změnu stejně nepřinesl.

Vidina povinné maturity z matematiky by mohla motivovat vedení škol ke změně výuky. Případně by mohla vést k přehodnocení smyslu státních maturit. Ty na stejné úrovni mají zvládnout jak gymnazisté, tak i učni. Přitom mezi jejich znalostmi je velký rozdíl. Což by se nemělo ověřovat u maturit.

Ty by mohly mít dvojí úroveň. Ta nižší by tvořila určité minimum, které by měl zvládnout každý, kdo chce získat maturitu v učebních oborech, nebo na některých typech technických škol. Vyšší hranice by se zase mohla týkat především gymnázií a byla by nutným předpokladem pro studium na vysoké škole.

Tím by odpadla nekonečná polemika o povinné maturitě z matematiky a výrazně by se snížil počet těch, kteří ve zkoušce z dospělosti propadli.

Petr Hartman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme