Němci mohli být dlouhá léta na svá auta hrdí. Tomu je však, zdá se, konec
Německý automobilový průmysl má velký problém. Jmenuje se diesel. V budoucnu by totiž mohly z německých měst zmizet auta s naftovým motorem. Tuto možnost připustil na konci února německý nejvyšší správní soud v Lipsku. Zakázat diesel je podle verdiktu soudců jedním z účinných opatření, jak zlepšit chronicky špatné rozptylové podmínky v desítkách německých měst. Dieselový problém si ale německé automobilky vůbec nepřipouštějí.
Když před více než dvěma lety propukl v Německu skandál kolem zmanipulovaných emisí u naftových motorů, netýkalo se to pouze německých automobilek v čele s Volkswagenem, ale celé německé společnosti.
Desítky lidí žalují automobilky Volkswagen a Škoda. Chtějí odškodné za emisní skandál
Číst článek
Na německé auto „made in Germany“ mohl být přece občan spolkové republiky hrdý. Byl to produkt špičkové kvality, výsledek důmyslné práce inženýrů a zejména obdivovaný exportní artikl.
Že by tedy německé automobilky mohly vědomě šumlovat a prodávat zákazníkům vozidla, která vypouštějí víc škodlivin do vzduchu, než jak stojí v technické dokumentaci, trochu otřásla touto německou vírou v technicky dokonalý a designově pohledný výrobek domácích autovýrobců.
Věrní zákazníci dokáží ledasco odpustit, jak se ukázalo v posledních dvou letech, kdy kupříkladu prodeje Volkswagenu vůbec neklesaly. Ale jistá hranice, pomyslný okraj hrnce, přece jen existuje. A ten začíná přetékat.
Automobilky si myjí ruce
Koncern VW hlásí rekordní rok, prodal 6,23 milionu vozů Volkswagen
Číst článek
Miliony Němců si koupily diesel, který později musely odvézt do servisu, aby jim tam nainstalovali nový software, který má údajně problém s emisemi vyřešit.
Zdá se, že update problém neřeší dostatečně. A tak když se majitelé těchto dieselů dozvěděli, že jim hrozí zákaz vjezdu do řady měst a že jim tím pádem také jejich poměrně nedávno zakoupené auto ztratí na ceně, rozladění zesílilo.
Stát je neodškodní, to řekli soudci jasně. A kdo by tedy měl? Že by automobilky? Prodali jim přece výrobek, který měl odpovídat normám, ale neodpovídá. Ani omylem, automobilky s jejich problémem nic dělat nechtějí.
Což vlastně úplně není pravda: mají pro ně radu, doporučení. Vždyť si přece můžou koupit auto nové. Rádi jim s výběrem pomohou. Řekl bych, že je to taková rada skoro k nezaplacení.
Sedm neúspěšných procent vlády premiéra Fialy
Radko Kubičko
Druhý rok Petra Pavla. Jaký byl?
Kateřina Perknerová
Moskevský ‚klub sesazených prezidentů‘ má nového člena
Libor Dvořák
Prvotní hřích, který může za drahé bydlení
Petr Holub