Neuvěříte, co se v tomto sloupku píše
Jedenáct znaků vaší závislosti na balzámu na rty! To, co provedl tenhle hodný dědeček, vám vyrazí dech! Tihle lidé měli na zahradě obřího aligátora – ale to není to nejhorší!
Takovým titulkům se říká clickbait a internet je jich plný. Články se senzačními nadpisy, jejichž jediným účelem je navnadit čtenáře ke kliknutí, a tedy zobrazení reklamy, už před několika lety ovládly světová média. Ta dnes běžně pracují s tvorbou dvou různých titulků: jedním běžným pro web, druhým "clickbaitovým" pro sociální sítě. A clickbait se v poslední době ujímá i v Česku.
Metody amerických webů jako BuzzFeed a Upworthy, které z clickbaitu profitovaly jako první, přebraly také zpravodajské servery. Clickbait se - za podpory sociálních sítí, přes které ho uživatele sdílí především - stal symbolem neustálého „odlehčování informací“ i povrchnosti médií. Běžně se objevuje u dříve seriózních politických nebo ekonomických témat - a často je signálem zavádějící nebo nepravdivé zprávy.
V posledních měsících se ale jeho největší šiřitel, Facebook, staví clickbaitu na odpor. Velký podíl na jeho šíření má vidina zisku z reklamy - a právě ten chce Facebook omezit. Podle viceprezidenta firmy Nicka Grudina mohou "ti, kteří sdílí clickbait či senzační zprávy, přijít o možnost monetizace". Clickbait se tak společně s fake news a dezinformacemi ocitne v nemilosti svého největšího zdroje příjmů.
Facebook však zároveň sklízí kritiku za nedostatečnou kontrolu svého reklamního systému. O jeho správu se starají externí dodavatelé a nezřídka do něj proniknou manipulativní nebo rasistické příspěvky. Jak velký je to problém se ukazuje v posledních týdnech - na povrch vyšly důkazy o tom, že během loňských prezidentských voleb v USA pocházely facebookové reklamy za celkem 100 tisíc dolarů z falešných ruských účtů.
Jestli se záměr clickbait omezit dotkne i českých webů, není jasné. Ta největší místní zpravodajská i dezinformační média navíc potřebují sociální sítě jen zčásti, protože čtenáři jsou navyklí sledovat přímo jejich webové stránky. Zatímco tedy ve světě clickbait začíná pod tlakem ustupovat, u nás se s titulky typu To je náhoda: Zrovna, když v Bavorsku vydali studii, že roste počet znásilnění... Hádejte, co se stalo nejspíš budeme setkávat ještě dlouho. Čtenáři i vydavatelé zkrátka mají, co chtějí.
Terapeutická diplomacie premiérky Meloniové
Petr Fischer
Proměny ukrajinského prezidenta
Libor Dvořák
Empatie kontra entropie
Lída Rakušanová
Spor kolem občanství ČR pro Rusy stále trvá
Alexandr Mitrofanov