Neuvěříte, co se v tomto sloupku píše

Jedenáct znaků vaší závislosti na balzámu na rty! To, co provedl tenhle hodný dědeček, vám vyrazí dech! Tihle lidé měli na zahradě obřího aligátora – ale to není to nejhorší!

Komentář Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Foto: Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0), Lucélia Ribeiro

Takovým titulkům se říká clickbait a internet je jich plný. Články se senzačními nadpisy, jejichž jediným účelem je navnadit čtenáře ke kliknutí, a tedy zobrazení reklamy, už před několika lety ovládly světová média. Ta dnes běžně pracují s tvorbou dvou různých titulků: jedním běžným pro web, druhým "clickbaitovým" pro sociální sítě. A clickbait se v poslední době ujímá i v Česku.

Metody amerických webů jako BuzzFeed a Upworthy, které z clickbaitu profitovaly jako první, přebraly také zpravodajské servery. Clickbait se - za podpory sociálních sítí, přes které ho uživatele sdílí především - stal symbolem neustálého „odlehčování informací“ i povrchnosti médií. Běžně se objevuje u dříve seriózních politických nebo ekonomických témat - a často je signálem zavádějící nebo nepravdivé zprávy. 

V posledních měsících se ale jeho největší šiřitel, Facebook, staví clickbaitu na odpor. Velký podíl na jeho šíření má vidina zisku z reklamy - a právě ten chce Facebook omezit. Podle viceprezidenta firmy Nicka Grudina mohou "ti, kteří sdílí clickbait či senzační zprávy, přijít o možnost monetizace". Clickbait se tak společně s fake news a dezinformacemi ocitne v nemilosti svého největšího zdroje příjmů. 

Facebook však zároveň sklízí kritiku za nedostatečnou kontrolu svého reklamního systému. O jeho správu se starají externí dodavatelé a nezřídka do něj proniknou manipulativní nebo rasistické příspěvky. Jak velký je to problém se ukazuje v posledních týdnech - na povrch vyšly důkazy o tom, že během loňských prezidentských voleb v USA pocházely facebookové reklamy za celkem 100 tisíc dolarů z falešných ruských účtů.

Jestli se záměr clickbait omezit dotkne i českých webů, není jasné. Ta největší místní zpravodajská i dezinformační média navíc potřebují sociální sítě jen zčásti, protože čtenáři jsou navyklí sledovat přímo jejich webové stránky. Zatímco tedy ve světě clickbait začíná pod tlakem ustupovat, u nás se s titulky typu To je náhoda: Zrovna, když v Bavorsku vydali studii, že roste počet znásilnění... Hádejte, co se stalo nejspíš budeme setkávat ještě dlouho. Čtenáři i vydavatelé zkrátka mají, co chtějí.

Michal Zlatkovský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme