Ujet před krizí automobilem

Na nejistotu a častá překvapení jsme si mohli v uplynulém roce zvyknout, přesto byl průběh úterního odpoledne pro ekonomy zneklidňující. O propadu a temných vyhlídkách evropské ekonomiky v časech koronaviru si můžeme myslet cokoli, přesto jde převážně o akademické úvahy, ve kterých se neskrývá skutečná katastrofa. Ovšem v úterý se mluvilo o opravdu reálné hrozbě, o novém vypnutí německého průmyslu.

Komentář Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst (ilustrační foto

Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst (ilustrační foto | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Hovořila o tom německá kancléřka Angela Merkelová s premiéry spolkových zemí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Holub: Ujet před krizí automobilem

Hrozba se skrývala pod šifrou „povinný home office“, což v překladu znamená, že se zavřou všechny podniky, které nemohou provoz přesunout do domácností zaměstnanců. To by se týkalo zvláště průmyslu a bez výjimky toho automobilového.

Evropské hospodářství však těžko může fungovat bez výroby automobilů v Německu, protože od ní se odvíjí produkce dalších sektorů, od chemie a plastů přes elektrovýrobu k textilnímu průmyslu.

Zvlášť hluboko by takové opatření zasáhlo Čechy. Žádná jiná země na světě není tak závislá na produkci jediné automobilové značky, tedy na Škodě s jejími továrnami v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, i na provozech všech možných subdodavatelů.

Pokud kancléřka výrobu nevypne

Můžeme si tady v Česku vyhlašovat lockdown na libovolnou dobu, dokud běží mladoboleslavské a příbuzné výrobní linky, v ekonomickém ohledu nic opravdu vážného nehrozí.

Proto také nikoho ze zdejších politiků nebo epidemiologů ani v nejmenším nenapadlo, aby o novém zavírání průmyslu vůbec mluvili. Problém je v tom, že zavření továren označuje za reálnou alternativu spolková vláda. A ve chvíli, kdy zavřou brány německé automobilky, tak nějak automaticky se zastaví provoz i v Česku.

Výkony tuzemských výrobců aut jsou obdivuhodné. Zdejší ekonomika vytváří něco přes jedno procento evropského hospodářského výkonu, ovšem značka Škoda produkuje skoro šest procent z automobilů, které se v Evropě prodají.

Tradičně se to vyplácí a vyplatilo se to i během koronavirové krize. Také Škoda snížila podle Evropské asociace výrobců automobilů své evropské dodávky z 650 tisíc v předloňském roce o 100 tisíc, vedle Mercedesu však šlo o nejmenší ztrátu.

Proto se také Škoda stala pátou nejprodávanější značkou na starém kontinentu, pouze za Volkswagenem, Renaultem, Peugeotem a již zmíněným Mercedesem. Výroba automobilů vytáhla Česko z minulé krize a nad vodou nás udrží i tentokrát, pokud kancléřka výrobu nevypne.

V úterý v sedm hodin večer dorazila dobrá zpráva od agentury Reuters. Podmínky německého lockdownu se v mnoha ohledech zpřísní, ale továrny poběží dál. Svět zůstal v pořádku.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

Petr Holub Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme