Kellnerův jaderný kufřík na planetě Nova

Největší obchod roku 2020? Ten bezesporu uzavřel šéf PPF Petr Kellner, když koupil mediální holding CME, provozující nejsledovanější českou televizi Nova a další stanice na Slovensku, v Bulharsku, Rumunsku a Slovinsku.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petr Kellner | Foto: Petr Topič/ MAFRA | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Kellner se tak rázem stal podnikatelem disponujícím obrovskou informační mocí ve střední a východní Evropě. A vzhledem k tomu, že velká část jeho byznysu se odehrává v komunistické Číně, nutně se musela objevit otázka: Nechce Kellner prostřednictvím svých televizí vylepšovat či relativizovat obraz čínské totality a prosazovat politické zájmy nahrávající jeho podnikání v říši středu?

PPF dokončila převzetí společnosti CME, kam patří i Nova. Novým generálním ředitelem je Stoessel

Číst článek

PPF tvrdí, že sleduje výhradně ekonomické a rozhodně ne politické cíle. CME kupuje jako doplněk ke svému telekomunikačnímu byznysu ve střední a východní Evropě. „Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí,“ prohlásil Kellner.

To zní logicky. Jenže si připomeňme, že zásadní položkou Kellnerova byznysu je úvěrová firma Home Credit, která se stala v Číně jedničkou ve spotřebitelských půjčkách. A v podmínkách čínské totality je Kellnerovo podnikání bezvýhradně závislé na komunistické vládě.

Komunisté v Pekingu si mohou klást podmínky, žádat protislužby. Například aby Kellner, když se stál mediálním magnátem, šířil ve svých televizích čínskou propagandu. Jinými slovy, aby se mediální divize PPF stala velkým bezpečnostním rizikem.

Další z jaderných kufříků

V tomhle směru už ovšem máme s Kellnerem neblahé zkušenosti. Jak odhalil server Aktuálně.cz, jeho společnost Home Credit si platila PR agenturu, aby ovlivňovala českou společnost ve prospěch Číny.

Agentura vytvořila síť neuvěřitelných rozměrů a zapletla do ní odborníky, novináře či politiky, kteří ani často nemuseli vědět, že jsou součástí rozsáhlé manipulační ofenzívy.

Když už se ale Petr Kellner jednou pustil do zkreslujícího vylepšování obrazu Číny, jak věřit tomu, že s tím nebude pokračovat ve svých televizích?

Pravda, objevily se náznaky, že spojení PPF s Čínou dostává trhliny. PPF oznámila, že svěří výstavbu svých zařízení pro mobilní sítě páté generace společnosti Ericsson. A nikoliv čínské společnosti Huawei, s níž před dvěma lety podepsala memorandum o spolupráci. Což se v očích čínských komunistů musí jevit jako snad ještě podlejší zrada než vypovězení sesterské smlouvy s Pekingem, které schválilo vedení Prahy.

Ať už ale Kellnerovo adieu Huawei znamená cokoliv, jedno je jisté. Šéf PPF stejně jako další čeští oligarchové, kteří postupně nakoupili mediální domy od zahraničních majitelů, rozjel svou miliardářskou dráhu v privatizačním boomu 90. let, kde styky s politiky byly vstupenkou mezi nejbohatší elitu.

Jeho podpora Václava Klause nebo nynější blízkost Miloši Zemanovi, který mu otevřel cestu k čínskému prezidentovi, je čítankovou ukázkou prorůstání byznysu do politiky, které se těžko zastaví před prahem televizní stanice.

Jeden z bossů Penty a majitel vydavatelského domu Vltava Labe Media Marek Dospiva otevřeně připustil, že nákup médií vnímá „víc jako politiku“ a také investici do odstrašujícího jaderného kufříku.

A není důvod pochybovat, že další z jaderných kufříků bude v pohotovosti na planetě Nova.

Autor je publicista

Jiří Leschtina Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme