Pro banány na Amazon

Jednička mezi online obchody kupuje řetězec "zdravých" supermarketů Whole Foods. Chce Amazon po tom internetovém ovládnout i tradiční nakupování?

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Foto: ChadPerez49 | Zdroj: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Ze skromného elektronického obchodu s knihami se za 22 let stal největší obchodník ve Spojených státech a internetová firma s nejvyšším obratem na světě. Teď ale Amazon vyráží do přímého boje i s kamennými obchody. Minulý pátek firma oznámila, že za 14 miliard dolarů (asi 328 miliard korun) kupuje řetězec supermarketů Whole Foods.

Amazon se postupně vydal nečekanými směry - třeba založením filmových a televizních studií nebo poskytováním cloudových služeb, na které spoléhá třeba Netflix. Investice v tak neinternetové oblasti jako prodej potravin přesto může překvapit.

Podle pozorovatelů ale spojení Amazonu a Whole Foods, které se zaměřují na kvalitní potraviny za vyšší cenu podobně jako třeba české Sklizeno, dává smysl. "Potravinový a technologický průmysl se protíná už roky," píše web TechCrunch. "Vznikají startupy zaměřené na jídlo, velké technologické firmy pronikají do potravinářsví a potravinářští giganti zkoumají nové technologie, aby nepřišli o novou vlnu zákazníků a věděli, jak nakupují."

Amazonu se spojení s Whole Foods může vyplatit hned několikrát. Jednak získává přístup k téměř pětistovce kamenných prodejen po celých Spojených státech - a ty bude jistě chtít využít na víc než jen na prodej jídla, třeba jako prodejny a výdejny vlastního zboží. V supermarketech může také experimentovat s novinkami jako Amazon Go - technologií, která automaticky rozpozná, jaké zboží zákazníci berou z poliček, a strhne jim z účtu příslušnou částku bez nutnosti čekat ve frontě u pokladny.

Zároveň teď ale Amazon proniká i do doručování potravin, tedy segmentu, kde se v Česku pokouší uspět třeba Rohlík.cz, ve Spojených státech se ale zatím úspěšný model neobjevil. Díky Whole Foods bude mít firma přístup ke kvalitním čerstvým potravinám a zatímco doručování všeho od knížek po vysavače dovedl Amazon k dokonalosti, rychloobrátkové spotřební zboží pro něj zůstává poslední nedosaženou metou.

A firmu v jejím překonání nejspíš nic nezastaví. Amazon se netají tím, že chce být jakousi virtuální obdobou nákupního centra - tak, aby si na jeho webu zákazníci mohli koupit úplně vše a kamenné obchody vůbec nepotřebovali. A pokud se mu bude dařit tak jako doteď, dost možná si za pár let nebudeme z Amazonu objednávat jen hračky nebo elektroniku, ale taky pečivo a banány.

Michal Zlatkovský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme