Proč chce Ukrajina americké stíhačky

Nedávno se ze Spojených států vrátili na Ukrajinu dva stíhací piloti. Podle slov velitele ukrajinského letectva Serhyje Holubcova tam byli otestovat, jak rychle se Ukrajinci dokážou přeškolit na používání amerických strojů F-16. „Výsledky jsou výborné. Ukázalo se, že naši piloti jsou schopni přeučit se na tento stroj za méně než půl roku,“ řekl Holubcov britskému listu The Times.

Tento článek je více než rok starý.

Komentář Kyjev Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stíhací letoun F-16 (ilustrační foto)

Stíhací letoun F-16 (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Otázka dodávek moderních amerických strojů na Ukrajinu je oblíbeným tématem ruských státních kanálů. Nedávno v rozhovoru s ruským prezidentem Vladimirem Putinem novinář Pavel Zarubin tvrdil, že tyto dodávky už začaly.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ondřej Soukup: Proč chce Ukrajina americké stíhačky

Což není pravda, teprve se tato debata vede. Příznivci i odpůrci mají dobré argumenty. Mnoho Ukrajinců se kochá představou, kdy americké stroje, pilotované ukrajinskými letci, se po vzoru filmů jako Top Gun řítí oblohou a na zemi ničí ruské tanky. Podobně jako když americké letectvo v první irácké válce zničilo stovky tanků Saddáma Husajna při jejich stahování z Kuvajtu. 

Jenže tato válka je úplně jiná. V Iráku, ale později také v Jugoslávii nebo Libyi byla hned prvním úderem zničena protivzdušná obrana a následně si letadla mohla dělat, téměř co chtěla. Což byl i původní ruský plán.

Silná ruská protivzdušná obrana

Hned v prvních minutách války ruské rakety začaly dopadat na ukrajinská letiště a stanoviště protileteckých sil. Jenže jak se ukázalo, Ukrajinci útok očekávali a své jednotky přemístili na záložní pozice. Výsledkem bylo, že Rusko ztratilo řadu svých letadel, včetně moderních Su-35 a Su-30.

Čtyři slovenské stíhačky MiG-29 dorazily na Ukrajinu. Dalších devět bude předáno v příštích týdnech

Číst článek

„Z nějakého důvodu měli pocit, že vůbec nemáme protivzdušnou obranu. Na začátku ani nepoužívali rušičky, což bylo příjemné překvapení,“ řekl v rozhovoru pro BBC velitel jedné raketové divize.

Výsledkem je, že dnes se ruská letadla odvažují jen několik desítek kilometrů od frontové linie a odtud shazují řiditelné bomby. Totéž ovšem platí i pro ukrajinskou stranu, která také utrpěla těžké ztráty, přišla minimálně o 60 strojů. Její letadla také nemohou létat do ruského týlu.

Co by na tom změnily dodávky amerických strojů F-16? Nejspíše nic moc.

Jedním ze skeptiků je předseda amerického senátního výboru pro ozbrojené síly Jack Reed. Podle něj kvůli funkční ruské protiletecké obraně by nešlo využít jeho převahu ve výšce a doletu, protože ruská protivzdušná obrana je příliš silná. Reed tvrdí, že místo F-16 by Západ měl raději na Ukrajinu dodávat rakety ATACMS, které mají dolet až 300 kilometrů a mohou tak zasahovat ruské sklady zbraní a komplikovat logistiku. 

Polsko předá Ukrajině čtyři letouny MiG-29. Další stroje budou poskytnuty po servisu

Číst článek

Ukrajinci ale argumentují, že životnost jejich starých Migů 29 a Su-27 se blíží ke konci. Přitom tato letadla jsou důležitou součástí protivzdušné obrany a sestřelují i ruské rakety s plochou dráhou letu. Ukrajincům se podařilo přizpůsobit své Migy k odpalování amerických protiradarových raket HARM, pokud by ale měli k dispozici F-16, měli by výrazně větší výběr různých zbraní, včetně raket AMRAAM, které mají dolet 160 kilometrů. 

Nicméně i z vyjádření Ukrajinců vyplývá, že nasazení amerických letadel by nijak výrazně nezměnilo situaci na bojišti. Žádný Tom Cruise v kokpitu F-16 tak asi není v dohledu.  

Autor je komentátor Hospodářských novin

Ondřej Soukup Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme