Uber vs. Londýn, Londýn vs. lid
„Sdílená taxislužba“ Uber přišla v Londýně o provozní licenci. Jde o souboj konzervativních úředníků s novými technologiemi, nebo je problém na straně rychle rostoucí nadnárodní přepravní korporace?
Uberu v Londýně neprodloužil licenci tamní regulátor Transport for London (TfL). Důvodů, proč je „jeho přístup a chování známkou nedostatečné firemní odpovědnosti“, uvedl orgán několik. Firma se měla provinit laxním nahlašováním zločinů, nedostatečným osvědčováním zdravotního stavu řidičů i možným užíváním softwaru Greyball, který může dopravním inspektorům zablokovat přístup k mobilní aplikaci Uberu.
Alternativní dopravce zároveň prochází řadou skandálů. Kromě zmíněného Greyballu, který Uber využíval celosvětově, aby se vyhnul úředníkům a kontrolorům, to byla třeba série obvinění ze sexuálního obtěžování uvnitř firmy. V důsledku hromadících se problémů letos v červnu odstoupil dlouholetý šéf Uberu Travis Kalanick.
Londýn neprodlouží Uberu licenci. 'Všichni musí hrát podle stejných pravidel,' řekl starosta
Číst článek
Uber, který pro svůj obchodní model chytře obrací naruby pojem sdílená ekonomika, dosud ve sporech se zákonem převážně vítězil - mimo jiné díky promyšlenému marketingu, který celou věc staví jako souboj zkostnatělých úředníků a taxikářské lobby s nezastavitelým motorem pokroku. I v případě londýnského zákazu okamžitě vyrazil do protiútoku a spustil protestní petici, kterou podepsalo skoro 800 tisíc lidí.
Situace v Londýně je ale díky TfL specifická. Dopodrobna ji rozebral Reconnections, odborný web zabývající se londýnskou dopravou. „TfL je možná největší dopravní regulátor na světě. Disponuje ročním rozpočtem přes deset miliard liber a hlubokou právní i technickou expertízou,“ píše a ukazuje, že Uber to ani s lidovou podporou nebude mít v britské metropoli jednoduché. TfL totiž podléhá jedinému volenému zástupci - londýnskému starostovi Sadiqu Khanovi. Ten ovšem rozhodnutí plně podporuje.
Reconnections také upozorňují, že TfL rozhodně nestojí na straně legendárních černých londýnských taxíků. Úřad byl vždy „jejich regulátorem, ne spasitelem“ a i když ve sporu projednou stojí na stejné straně, jejich motivy jsou odlišné. „Pokud už má TfL skrytý motiv, je to jednoduše odpor ke vlivu, jaký má Uber na londýnské dopravní zácpy a v důsledku toho na plynulost autobusové dopravy,“ dodávají.
Taxikáři napadli na letišti řidiče Uberu. 'Kde máte taxametr? Jste ilegální transport!' křičeli
Číst článek
A nakonec fakt, který uvádějí i Reconnections, ale o kterém se málo ví: každá jízda, kterou Uber zprostředkovává, je prodělečná. Podle loňských dat z New Yorku pokrývají zákaznické platby za jízdy jen 41 % jejich skutečné ceny. Uber zkrátka funguje na dluh - jenže na rozdíl od jiných technologických gigantů nemá způsob, jak by se z něj mohl při zachování současných cen dostat.
„Amazon může ušetřit tím, že do svých skladů umístí větší objem knih,“ podotýkají Reconnections. „Uber ale víc pasažerů do stejného počtu aut nenaloží.“ Firma proto vkládá velké naděje do sektoru samořídicích aut - a pokud se budoucnost bez nutnosti platit řidiče ukáže jako nereálná, nezbude Uberu než prostě zdražit. A když se neudržitelnost obchodního modelu spojí se stoupajícím odporem dopravních regulátorů proti pochybným firemním praktikám, je jasné, že Uber čeká nelehká budoucnost.
Evropská unie se raduje po velkém volebním víkendu. Tedy raději jen opatrně
Karel Barták
Dočkáme se někdy zaměstnaneckých akcií?
Luboš Kreč
Pokud vláda přidá vojákům a policistům, musí zvýšit platy i špionům BIS
Martin Fendrych
Maláčová se nejspíš rozhodla pohřbít Sociální demokracii
Apolena Rychlíková