110 let starý snímek Cesta na Měsíc jde do českých kin, patří k prvním filmovým dílům

Zrekonstruovaná verze jednoho z nejstarších filmů Cesta na měsíc od Georgese Melièse jde do českých kin. Čtvrthodinový snímek natočený v roce 1902 zamíří do kin 6. září. Spolu s novou digitalizovanou verzí díla se v sálech bude promítat také dokument Neobyčejná cesta, který zachycuje Melièsovu tvorbu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Filmové plakáty

Filmové plakáty | Foto: European Commission Audiovisual service

Legendární filmový tvůrce podle režiséra Jiřího Havelky ve své práci spojoval nespojitelné principy v realitě, čímž vytvářel realitu úplně novou. Havelka, který o Melièsovi připravuje divadelní inscenaci, to pokládá za důvod současného zvýšeného zájmu o jeho postavu, která se minulý rok například objevila ve filmu Martina Scorseseho Hugo.

Tvůrčí postup autora Cesty na Měsíc podle něho může být inspirací pro současnou generaci, která je silně zatížena na dokument.

Přehrát

00:00 / 00:00

O průkopníkovi kinematografie Georgesovi Melièsovi ve Světě o osmé mluvil režisér Jiří Havelka

„Meliès je přesně ta druhá strana, která je velice imaginativní,“ vysvětluje umělcovu vzrůstající popularitu režisér Jiří Havelka.

Cesta na Měsíc šla do kin před 110 lety v černobílé a také ručně kolorované verzi. Film byl v době svého vzniku velmi populární, autor se však komerčního úspěchu nedočkal.

Snímek totiž vznikl v době, kdy se z kinematografie začalo stávat tržní prostředí a vznikaly například první filmové půjčovny.

Režisér Meliès na tuto změnu nestačil dostatečně zareagovat. Jeho film tak s velkým úspěchem promítal filmový průkopník Edison, který byl zdatnějším obchodníkem.

Georges Meliès původně začínal jako iluzionista. Když se na sklonku 19. století objevil nový přístroj zvaný kinematograf, okamžitě vycítil jeho možnosti.

„Uměl toho strašně moc. Všechno si dělal sám, od výkresů, nákresů kostýmů přes scénáře a režii až po to, že ve svých dílech sám hrál,“ popisuje všestrannou autorskou osobnost režisér Jiří Havelka.

Krom toho byl Georges Meliès také známý svým pedanstvím a přesností. Při práci se údajně řídil slunečním světlem, které dopadalo do jeho prvního filmového ateliéru.

Tomáš Pavlíček, Tereza Svobodová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme