OBRAZEM: Letošní Designblok vychází z témat udržitelnosti a ekologie, vystavují i ukrajinští umělci

Pokud si chcete zajít do lesa, nemusíte chodit daleko. Stačí vyrazit na pražský Smíchov do bývalého kláštera sv. Gabriela. Stromy a houby, které tam najdete, jsou až pět metrů vysoké a pochází z recyklovaných materiálů. Jedná se o uměleckou instalaci na festivalu designu a módy Designblok, který začal ve středu. Tématem letošního ročníku je Les.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

O podobu Designérie, tedy ústředního místa festivalu, se letos postaraly výtvarnice Monika Matějková a Veronika Watzková ze studia MY DVĚ. Rajskou zahradu bývalého kláštera sv. Gabriela na pražském Smíchově proměnily v les. Ten se skládá z až pět metrů vysokých, barevně pomalovaných desek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Začíná festival Designblok, hlavními tématy jsou ekologie a udržitelnost. Poslechněte si reportáž

„Všechny výtvory, které tady jsou, jsou vytvořeny z recyklovaných materiálů a z desek z drcených nápojových kartonů. Celá instalace je vytvořená z recyklovaných sektorů,“ popisuje použité materiály Monika Matějková.

„Vycházely jsme z propojenosti lesního organismu jako celku, takže ty pomalované desky představují zvětšené organismy jak v půdě, tak celkově v lesích,“ doplňuje Veronika Watzková z designérského studia.

Les jako zdroj života

Podle ředitelky festivalu Jany Zielinski má letošní ročník upozornit především na témata spojená s ekologií a udržitelností.

„Les je veškerý zdroj života na zemi, zároveň je to ale také zdroj materiálu, který lidé těží a používají, a pracují s ním i zejména designéři, ať už je to sklo nebo nábytek. Říkali jsme si, že se tím pádem dostaneme i k hlubším tématům, jako je právě ekologie, udržitelnost a celá řada dalších témat, která jsou s tím spojena,“ popisuje Zielinski.

Nejlepší design je obyčejný otvírák a nejlepší zdroj světla je na nebi, myslí si v Hipposdesign

Číst článek

Aby festival na daná témata upozornil, doplňují program přednášky nebo panelové diskuse. Pořadatelé se také snaží vystavovatele vybírat na základě toho, jak ke své výrobě přistupují, což se týkalo i studia MY DVĚ.

„MY DVĚ jsou neuvěřitelně kreativní designérky, které mají velmi silný etický kodex, což nám plně vyhovovalo, protože Designérie děláme výhradně z recyklovaných materiálů, nenakupujeme nové. MY DVĚ s tímto výrazně souzněly, takže Designérie je v tomto smyslu naprosto čistá, všechny materiály jsou užité z předchozích výstav,“ vysvětluje Jana Zielinski.

Designblok nezapomíná ani na probíhající válku na Ukrajině. „Pozvali jsme sedm významných designérských studií z Ukrajiny. Ukázalo se, že jejich práce je na mimořádně vysoké úrovni, takže rozhodně nezapadnou. Myslím že budou jedni z těch zajímavých designérských studií, které tady uvidíme,“ uzavírá Zielinski. 

Součástí 24. ročníku Designbloku je více než 180 uměleckých instalací, které jsou k vidění ve zmíněném bývalém klášteře a v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu. 

Křišťálová Lupa 2022

Jan Dlouhý, René Volfík, ula Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme