Letní divadelní scény nabízejí inscenace, které jsou jindy vyprodané i rok dopředu, shodují se pořadatelé

Stejně jako hudebníci si i divadelní herci přes léto užívají hraní pod širým nebem. I na letních scénách ale můžeme pozorovat silný vliv koronavirové pandemie a to nejen co se týče jednotlivých hygienických opatření. Podle pořadatelů se výrazně mění některé divácké návyky - zejména pak způsob nákupu vstupenek.

Praha/Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letní divadelní scéna Azyl 78 | Foto: René Volfík | Zdroj: Český rozhlas

„Ten způsob prodeje vstupenek nebo obecně způsob komunikace se zásadně změnil. Dřív jsme byli zvyklí, že jsme věci prodávali hodně dlouho dopředu. A teď spíš funguje to, že si diváci kupují lístky na představení až na poslední chvíli, což je upřímně občas trochu o nervy,” popisuje situaci Azylu78 jeho produkční Magdalena Novotná. Ta zároveň dodává, že za měsíc a půl své existence mělo šapito v pražské Stromovce vyprodáno zatím sedmnáctkrát. Příčinou podle ní může být hlavně strach diváků z dlouhodobého plánovaní a dynamických proměn pandemické situace.

„Třeba náš zahajovací kabaret Pot a lesk se vyprodal až den předem nebo vlastně možná až v ten den, kdy se to představení odehrávalo. A tento trend pak pokračoval i u velké většiny dalších představení, takže jsme se tomu snažili nějak přizpůsobit,” říká Magdalena Novotná. Jediným představením, které Azyl78 vyprodal téměř okamžitě, byla podle jejích slov inscenace Velký třesk. V té se spojila taneční skupina Dekkadancers s populární kapelou Tata Bojs, která do představení zařadila písně ze svého posledního, Andělem oceněného alba Jedna nula.

Kupování vstupenek na poslední chvíli se netýká jen Azylu78. Stejnou zkušenost má také pražské Studio Dva a to na obou svých letních scénách – v Holešovicích i na Vyšehradě. Podle mluvčího divadla Tomáše Přenosila ale může tento nový trend pro řadu návštěvníků znamenat výhodnou příležitost.

„Letošní rok je hodně specifický a jedinečný v tom, že jsou často k dispozici vstupenky i na inscenace, které v minulosti bývaly dlouho dopředu vyprodané. Diváci tak mají jedinečnou příležitost vidět takové tituly jako Líbánky na Jadranu Patrika Hartla, Tři grácie z umakartu nebo loňská novinka a režijní debut Evy Holubové Revizor,” vysvětluje Přenosil. Podle něj může vedle covidové nejistoty hrát v menší návštěvnosti roli více faktorů. Za všechny jmenoval například později spuštěné předprodeje nebo zvýšení počtu letních scén po celé republice.

Studio Dva si navíc během léta zahraje i na dalších venkovních jevištích. Mimo jiné i v brněnském Amfiteátru Kraví hora – letní scéně Divadla Bolka Polívky. To se na změny způsobené pandemií rozhodlo reagovat už při skladbě programu.

„My jsme do toho šli hlavně s tím, že oproti minulým sezónám hrajeme o téměř polovinu představení více. Tudíž ta návštěvnost bude sice nižší, ale ne třeba o tolik. A to je pro nás obrovský hnací motor a máme pak pocit, že ta naše práce má smysl,” říká za Divadlo Bolka Polívky Jakub Adámek. Ten zároveň dodává, že klíčové bylo i včasné spuštění předprodeje, který pořadatelé zahájili už v prosinci minulého roku.

Většina pořadatelů letních scén po celém Česku se také zároveň shoduje, že podobný trend nákupu vstupenek může pokračovat i po zahájení nové sezony a v běžném divadelním provozu na něj bude velmi obtížné reagovat.

Josef Kaňka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme