Průzkum: Tři čtvrtiny návštěvníků pražských divadel jsou ženy, hlavní motivací je touha trávit čas s blízkými
V Praze chodí do divadel ze 74 procent ženy, což je podobně jako ve čtyřech dalších evropských metropolích. Věkový průměr návštěvníků pražských divadel je 43 let. Česká republika je s nejvyšším podílem publika z mimopražských regionů naopak absolutním lídrem v cestování za divadlem do metropole. Hlavní motivací pro návštěvu divadelního představení je pro českého diváka především touha strávit čas s rodinou a přáteli.
Vyplývá to z průzkumu evropského divadelního publika, do kterého se zapojilo přes 7000 respondentů a jehož částečné výsledky poskytli pořadatelé Noci divadel.
Noc divadel je jedním z partnerů mezinárodního výzkumného projektu ASSET (Audience Segmentation System in European Theatres). Hlavním koordinátorem projektu zaměřeného na výzkum divadelního publika je Akademie múzických umění, účastí se ho i Institut umění – Divadelní ústav a partneři z dalších evropských zemí.
Státní opera se po rekonstrukci otevře v lednu, v nové sezoně uvede šest premiér
Číst článek
Na jaře se v první fázi nasbíralo v Praze, Záhřebu, Vídni, Sofii a Helsinkách 7575 odpovědí, které se sešly z 20 divadel, jež ročně dohromady navštíví na 1,8 milionu diváků. Za Česko se průzkumu účastnily Národní divadlo, Studio Dva, Švandovo divadlo a Jatka78.
Rakušané jako nejmladší publikum
Zatímco průměrně v Evropě tvoří téměř tři čtvrtiny diváků ženy, vymykají se z průměru Finsko, kde ženy tvoří až 83 procent divadelního publika, a Rakousko, které má i kvůli výběru zapojených divadel nejmladší publikum.
„Čeští, finští a rakouští diváci dají při výběru představení nejvíce na osobní doporučení. Zajímavým rysem pražského publika je minimum informací vyhledávaných předem ke zvolenému titulu, s čímž koreluje hlavní motivace k návštěvě divadelního představení, kterou je pro české publikum touha strávit čas s rodinou a přáteli,“ uvedla projektová manažerka Martina Pecková Černá z Institutu umění – Divadelního ústavu.
‚Lidi chodí rádi do divadla, aby viděli monstra.‘ Don Giovanni bude v pařížské opeře sexuálním násilníkem
Číst článek
V tom jsou si podle ní Češi podobní s Rakušany, kteří však navíc návštěvu divadla považují za zvláštní událost v běhu každodenního života. Češi se dále orientují především podle tématu inscenace a obsazení, méně již je pro ně důležitá cena vstupenky nebo autorský tým.
Sofijské publikum si chodí do divadla především pro intelektuální stimulaci a nejvěrnější diváky má divadlo jako umění ve Finsku.
Další fáze výzkumu se uskuteční během Noci divadel a na jaře roku 2020. Finální výsledky budou prezentovány na konferenci, která jako vyvrcholení projektu ASSET bude na podzim 2020 v Praze.
Noc divadel je součástí mezinárodního projektu European Theatre Night. V loňském roce se Noci divadel v České republice zúčastnilo na 40 tisíc návštěvníků a zapojilo se do ní 109 institucí ze 30 měst. Letošní noc se uskuteční 16. listopadu.