Průzkum: Tři čtvrtiny návštěvníků pražských divadel jsou ženy, hlavní motivací je touha trávit čas s blízkými

V Praze chodí do divadel ze 74 procent ženy, což je podobně jako ve čtyřech dalších evropských metropolích. Věkový průměr návštěvníků pražských divadel je 43 let. Česká republika je s nejvyšším podílem publika z mimopražských regionů naopak absolutním lídrem v cestování za divadlem do metropole. Hlavní motivací pro návštěvu divadelního představení je pro českého diváka především touha strávit čas s rodinou a přáteli.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Národní divadlo v Praze

Národní divadlo v Praze | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Vyplývá to z průzkumu evropského divadelního publika, do kterého se zapojilo přes 7000 respondentů a jehož částečné výsledky poskytli pořadatelé Noci divadel.

Noc divadel je jedním z partnerů mezinárodního výzkumného projektu ASSET (Audience Segmentation System in European Theatres). Hlavním koordinátorem projektu zaměřeného na výzkum divadelního publika je Akademie múzických umění, účastí se ho i Institut umění – Divadelní ústav a partneři z dalších evropských zemí.

Státní opera se po rekonstrukci otevře v lednu, v nové sezoně uvede šest premiér

Číst článek

Na jaře se v první fázi nasbíralo v Praze, Záhřebu, Vídni, Sofii a Helsinkách 7575 odpovědí, které se sešly z 20 divadel, jež ročně dohromady navštíví na 1,8 milionu diváků. Za Česko se průzkumu účastnily Národní divadlo, Studio Dva, Švandovo divadlo a Jatka78.

Rakušané jako nejmladší publikum

Zatímco průměrně v Evropě tvoří téměř tři čtvrtiny diváků ženy, vymykají se z průměru Finsko, kde ženy tvoří až 83 procent divadelního publika, a Rakousko, které má i kvůli výběru zapojených divadel nejmladší publikum.

„Čeští, finští a rakouští diváci dají při výběru představení nejvíce na osobní doporučení. Zajímavým rysem pražského publika je minimum informací vyhledávaných předem ke zvolenému titulu, s čímž koreluje hlavní motivace k návštěvě divadelního představení, kterou je pro české publikum touha strávit čas s rodinou a přáteli,“ uvedla projektová manažerka Martina Pecková Černá z Institutu umění – Divadelního ústavu.

‚Lidi chodí rádi do divadla, aby viděli monstra.‘ Don Giovanni bude v pařížské opeře sexuálním násilníkem

Číst článek

V tom jsou si podle ní Češi podobní s Rakušany, kteří však navíc návštěvu divadla považují za zvláštní událost v běhu každodenního života. Češi se dále orientují především podle tématu inscenace a obsazení, méně již je pro ně důležitá cena vstupenky nebo autorský tým.

Sofijské publikum si chodí do divadla především pro intelektuální stimulaci a nejvěrnější diváky má divadlo jako umění ve Finsku.

Další fáze výzkumu se uskuteční během Noci divadel a na jaře roku 2020. Finální výsledky budou prezentovány na konferenci, která jako vyvrcholení projektu ASSET bude na podzim 2020 v Praze.

Noc divadel je součástí mezinárodního projektu European Theatre Night. V loňském roce se Noci divadel v České republice zúčastnilo na 40 tisíc návštěvníků a zapojilo se do ní 109 institucí ze 30 měst. Letošní noc se uskuteční 16. listopadu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme