Loutkoherec, který znovu vdechl život Spejblu a Hurvínkovi, končí. V divadle působil půlstoletí

Svou uměleckou dráhu končí loutkoherec Martin Klásek, který jako třetí tvůrce v téměř stoleté historii Divadla Spejbla a Hurvínka vodil slavné loutky a propůjčil jim hlas. V divadle působil téměř 50 let. Své 65. narozeniny oslaví 25. února, v divadle se ten den rozloučí svou hrou pro dospělé nazvanou Ve dvou se to lépe….

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Loutkoherec Martin Klásek se Spejblem a Hurvínkem

Loutkoherec Martin Klásek se Spejblem a Hurvínkem | Foto: Vít Šimánek | Zdroj: ČTK

„S Divadlem Spejbla a Hurvínka se ale neloučí úplně, jelikož s námi bude i nadále spolupracovat,“ uvedla v tiskové zprávě Denisa Kirschnerová, ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka.

Nejznámější příběh lásky jako balet. Národní divadlo uvede Romea a Julii v Crankově podání

Číst článek

Po zakladateli divadla Josefu Skupovi a jeho pokračovateli Miloši Kirschnerovi považují Kláska v divadle za třetího tatínka obou dřevěných divadelních hrdinů. Jeho pokračovatelem bude Ondřej Lázňovský, který od roku 2017 v rolích Spejbla a Hurvínka alternuje.

Plzeňský loutkoherec Josef Skupa, jehož 130. výročí narození si letos divadlo připomíná, dal v roce 1920 vzniknout loutce Spejbla, v roce 1926 pak Hurvínka. Díky velké popularitě, kterou si s nimi vydobyl, se mohl Skupa v roce 1930 osamostatnit. Zrodilo se tak Divadlo Spejbla a Hurvínka. V témže roce přišel na svět i pejsek Žeryk a Hurvínkova nerozlučná kamarádka Mánička.

Skupa divadlo vedl a zároveň byl také interpretem svých hrdinů, podobně jako jeho nástupce Miloš Kirschner, který byl v roce 1966 jmenován ředitelem divadla. Po jeho smrti se vedení divadla ujala jeho manželka Helena Štáchová a dnes divadlo vede jejich dcera Denisa Kirschnerová.

Od šestnácti v divadle

Martin Klásek je v divadle od roku 1974, jako šestnáctiletý chlapec tehdy nastoupil do jevištní techniky. Od roku 1982 začal pravidelně alternovat Kirschnera. Po jeho smrti v roce 1996 se stal jeho nástupcem v interpretaci dvou hlavních loutek.

Lucie Výborná v Míru. Zjišťovala, zda fakt existuje Kozubův rázovitý tchán, automechanik Laďa

Číst článek

Divadlo od éry Miloše Kirschnera hraje vždy v jazyce té země, kde právě hostuje. Když kvůli zdravotním problémům omezil Kirschner namáhavé zahraniční cesty, Klásek v této tradici pokračoval.

Navázal také na tradici autorské dílny divadla. Je autorem nebo spoluautorem několika her a dialogů, věnoval se i režii. Prvním samostatným autorským a režijním debutem byla hra Hurvínek a zrcadlo. Po ní následovalo představení Hurvínek UFOnem.

„Veškerou svou prací se Martin Klásek podílí na udržení marionetářské tradice, a to nejen našeho divadla, ale celého českého loutkářství, které je od roku 2016 na seznamu Nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. K radosti naší i našich fanoušků tak přispěl k životaschopnosti této ojedinělé divadelní tradice,“ doplnila Denisa Kirschnerová.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme