OBRAZEM: Podívejte se, jak se během rekonstrukce změnila pražská Státní opera

V pražské Státní opeře už visí nová opona, pracovníci do hlediště připevňují tisícovku sedadel s vlastním čtecím zařízením a ladí poslední detaily. Tři roky bylo jedno z nejkrásnějších divadel v Evropě jenom staveništěm plným prachu a cihel. Za dva týdny dělníky v montérkách vystřídají lidé ve společenském oblečení, kteří si užijí technologické možnosti moderního divadla.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zatím jsou tu slyšet jenom hlasy pracovníků na stavbě a hluk vysavače. Rekonstrukce Státní opery je v plném proudu. V jedné z lóží se ještě dokončuje obložení. Není možné si nevšimnout, že se výmalba na rozdíl od ozdobného foyer razantně mění.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Michaely Veteškové zavede posluchače do zákulisí rekonstruované Státní opery

„To je iluzivní výmalba, která prostoru dodává větší noblesu. Není to formou štukové výzdoby, ale jenom iluzivní malbou,“ vysvětluje pro Radiožurnál vedoucí stavby Jan Křístek.

Zatímco pozlacené štuky na balkonech a lóžích upoutají pozornost na první pohled, očím diváků zůstane skrytá další zásadní změna ve Státní opeře: točna zabudovaná v jevišti. Vedení Národního divadla se ji nejdříve rozhodlo repasovat, ale v polovině rekonstrukce se rozhodlo úplně ji vyměnit. A tak stavební firma musela jít šest a půl metrů do hloubky.

Jan Křístek vzpomíná, že při pohledu do provaziště ve výšce 35 metrů se mnohým točila hlava. „Byly jsme v době, kdy už jsme měli dokončené fresky v hlavním jevišti a byla obava z hloubení, z výkopů,“ popisuje.

Státní opera má staronovou oponu. Jedná se o kopii díla Eduarda Veitha, ztraceného v roce 1945

Číst článek

Nová točna vyšla na 115 milionů korun. Až kompletní odkrytí jeviště ukázalo, že ta stará už opravit nepůjde. „Tak jsme přistoupili ke kompletní změně točny. Když chce režisér nebo výtvarník udělat na jevišti otáčivý pohyb, tak to realizuje právě prostřednictvím ní,“ říká provozně-technický ředitel Národního divadla Václav Pelouch.

„Do točny jsou ještě vetknuté takzvané divadelní stoly, a to je úplně nová technologie, kdy během minut až sekund se dá vytvořit na jevišti úplně nový terén.“

Podle Peloucha se i díky nové točně posune pražská Státní opera na úroveň světových divadelních domů 21. století.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme