Pařízek, Dobrý i Přemysl Otakar II. Vídeňské divadlo uvede hru vycházející z české historie

Vídeňské divadlo Volkstheater uvede příští týden premiéru inscenace klasické hry rakouského dramatika Franze Grillparzera o českém králi Přemyslu Otakarovi II. Režie se chopil český divadelník Dušan Pařízek, který do hlavní role obsadil svého krajana Karla Dobrého, informovala agentura APA.

Vídeň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Herci v hlavních rolích Krále Otakara štěstí a konec Karel Dobrý (vlevo) a švýcarský herec Lukas Holzhausen | Zdroj: Web Volkstheater

Premiéra nové inscenace hry s názvem Krále Otakara štěstí a konec, kterou Grillparzer napsal v roce 1825, bude první premiérou v divadle Volkstheater v letošním roce. Původně měla být hra uvedena již loni, kvůli nemoci byla ale odložena na letošní 8. leden.

Při četbě rozhlasových her jsem vášní bourala mikrofony, vzpomíná herečka Maciuchová

Číst článek

Dušan Pařízek, který je v Česku znám především díky inscenacím děl německých a rakouských autorů, si do titulní role krále Přemysla Otakara II. vybral českého herce Karla Dobrého. V rozhovoru s rakouskou agenturou APA jej Pařízek označil za „muže velké hloubky“.

Hlavního soupeře českého krále, kterým byl Rudolf Habsburský, si zahraje švýcarský herec Lukas Holzhausen. Kostýmy pro inscenaci vytvořila česká výtvarnice Kamila Polívková.

Grillparzerova tragédie o českém králi, který padl v bitvě na Moravském poli, nebyla dosud přeložena do češtiny. V Rakousku je ale známým dílem a podle APA je považována dokonce za „rakouské národní dílo“.

Prestižní ceny pro Pařízka

Například v roce 1955 byla tragédie Krále Otakara štěstí a pád první hrou uvedenou ve vídeňském divadle Burgtheater po opravách, které si vyžádaly válečné škody. Franz Grillparzer se ve své tvorbě inspiroval českými dějinami a bájeslovím několikrát. Napsal například i hru o kněžně Libuši.

V roli Olinka jsem musel být na střeše kostela, i když mám závratě, říká herec Jaroslav Plesl

Číst článek

Podle Pařízka je hra z 19. století, která Čechy nezpodobňuje právě v příznivém světle, aktuální také dnes, neboť se v ní objevuje i téma poslušnosti k autoritě a hledání vůdce, který všem ukáže správnou cestu.

„Pokud se tou hrou zabýváte podrobně, lze silně cítit, jak xenofobně autor myslel, argumentoval a psal. Mluví z toho touha Rakušanů po dobrém panovníkovi nadaném od Boha a po německé říši, která německou kulturu přivede k rozkvětu,“ řekl Pařízek.

„To je v současné vládní konstelaci, kdy se ÖVP snaží FPÖ trumfovat v nacionalismu, samozřejmě veskrze lákavé téma,“ dodal český divadelní režisér s odkazem na rakouskou vládu lidovců a protiimigračních svobodných.

Pařízek dostal loni v listopadu v Rakousku prestižní divadelní Nestroyovu cenu za režii inscenace hry Před východem slunce německého dramatika Gerharta Hauptmanna. Už v roce 2015 dostal Nestroyovu cenu za nejlepší německojazyčnou divadelní inscenaci roku.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme